Gaia tunnelboormachine Rijnlandroute
Enthousiast boorteam in Gaia in de startschacht - Foto: Fred Leeflang

Tunnelboormachine Gaia heeft de eerste van twee tunnelbuizen in de Rijnlandroute geboord. Na 2.250 meter te hebben geboord vanaf het startpunt bij de A4, kwam het gevaarte na zes maanden weer bovengronds bij de Leidse wijk Stevenshof (A44).

Aankomst onder water
De bouwkuip van de ontvangstschacht is voor de aankomst van de tunnelboor eerst onder water gezet, om tegendruk te bieden tegen het grondwater buiten de bouwkuip. De boormachine is dus onder water aangekomen in de ontvangstschacht. Vervolgens moest de ruimte tussen de tunnelwand en de wand van de bouwput waterdicht worden gemaakt en kon aannemersconsortium Comol5 het water stapsgewijs laten zakken. Het gigantische graafwiel met een diameter van 11 meter en de voorste delen van de machine worden in de komende weken gedemonteerd en over de weg terug vervoerd naar de startschacht bij de A4. Hier wordt de tunnelboormachine opnieuw in elkaar gezet. In april start Comol5 met het boren van de tweede tunnelbuis.

Bijzondere objecten gekruist
Voor de eerste tunnelbuis is 225.000 kuub grond afgegraven en zijn 7.840 betonnen tunnelsegmenten geplaatst. Projectleider Boortunnel van Comol5 Thomas Schubert: “De boortunnel ligt in een tracé met een aantal bijzondere panden en objecten, zoals het Rijn-Schiekanaal (de Vliet), de monumentale Zilverfabriek en landgoed Berbice, de TenneT hoogspanningsmasten en de spoorlijn Amsterdam – Rotterdam. Ik ben blij dat we de eerste tunnelbuis voor deze omgeving op een veilige en gecontroleerde manier hebben voltooid.”

Project RijnlandRoute
De tunnel in de N434 maakt deel uit van het project RijnlandRoute. De RijnlandRoute is een nieuwe weg (N434) tussen Katwijk – via de A44 – en de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en draagt bij aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. Het eerste deel van de RijnlandRoute wordt aangelegd door Comol5, een internationale combinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, Vinci Construction Grands Projets en Dimco.

Rijnlandroute in OTAR 2020 # 1
OTAR Magazine, bij u op de mat op 21 februari,  besteedt uitgebreide aandacht aan de vorderingen van de bouw van de Rijnlandroute.