Theemswegtracé
Eén van de treinen die op maandag 8 november over het gloednieuwe Theemswegtracé reden (foto: ProRail)

Op maandagochtend 8 november reden de eerste goederentreinen over het Theemswegtracé, dat de dagen ervoor was aangesloten op de Havenspoorlijn. Die laatste was voor de aansluiting zes dagen lang buiten dienst gesteld. Het spoorgoederenvervoer rijdt nu zonder oponthoud tussen de Rotterdamse Haven en het achterland: het hoeft niet meer via de Calandbrug, een beruchte bottleneck.

Het nieuwe tracé van vier kilometer lang is vorige week aangesloten en getest en is sinds 05.00 uur maandagochtend officieel onderdeel van de Havenspoorlijn. De goederenvervoerders hoeven hun treinen niet meer over de Calandbrug te sturen en dat zorgt ongetwijfeld voor opluchting. Omdat scheepvaart hier voorrang heeft op al het andere verkeer, stonden goederentreinen namelijk vaak te wachten voor een geopende brug.
Tekst loopt door onder de video

Groei spoorgoederenvervoer

Geen oponthoud betekent tijdwinst en daarmee maakt het Theemswegtracé volgens spoorbeheerder ProRail de verdere groei van internationaal goederenvervoer mogelijk. “Belangrijk”, stelt ProRail, “want spoorgoederenvervoer is een van de meest duurzame vormen van vervoer: 1 ton goederen per spoor levert vijf keer minder CO2-uitstoot op dan via de weg. En het spoor kan ook grote hoeveelheden aan. Want één goederentrein vervoert ongeveer net zo veel als 56 vrachtwagens samen. Groei van spoorgoederenvervoer is dan ook een belangrijke doelstelling van ProRail, het Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.” De drie genoemde partijen werkten nauw samen bij de realisatie van het nieuwe tracé.

Twee boogbruggen

Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan. De aanleg van het tracé startte in 2017.
Tekst loopt door onder de video

Goederentreinen stonden stil in Europa

Tijdens de buitendienststelling was er beperkt goederenverkeer mogelijk. Veel vervoerders, verladers en terminals moesten hun logistieke operatie hierop aanpassen en goederentreinen stonden stil in Nederland en Europa. Nu de Havenspoorlijn weer beschikbaar is, is deze week het spoorgoederenvervoer weer volledig opgestart.