De ontwerpwedstrijd die het Britse Network Rail met ProRail uitschreef om spoorproblemen op te lossen, is gewonnen door een consortium onder leiding van Thales. Die combinatie is daarmee een contract gegund om FOAS-technologie (Fiber Optic Acoustic Sensing) te ontwikkelen en te beproeven.
De wedstrijd kreeg meer dan veertig inzendingen. Die hadden allemaal betrekking op het samenbrengen van technologie, data en AI om problemen aan te pakken als afwijkingen aan het spoor, wieldefecten, onveilige overwegen en spoorlopers op de baan. De ideeën waren uitgewerkt in voorstellen voor een proef van twaalf maanden met de FOAS-technologie, IoT-sensoren en slimme CCTV camera’s (Closed-Circuit Television).
Glasvezelkabel als sensor
De glasvezelkabels die langs het spoor liggen zijn te gebruiken als sensoren. Door analyse van de trillingen die ermee zijn te meten, zijn afwijkingen aan het spoor, wieldefecten en spoorlopers te detecteren. De inzending van het Thales-consortium combineert informatie uit de bestaande data-infrastructuur met de data uit de glasvezelkabels.
Proefneming
Tijdens de proef worden om de paar meter trillingen en geluiden gesignaleerd. Bijvoorbeeld van iemand die langsloopt, een voorbijrijdende trein of een loszittend spooronderdeel. Deze technologie kan op afstand de conditie van het spoor meten. Dat maakt snel ingrijpen bij problemen mogelijk. De proef start in de herfst van 2021, op een testbaan van Network Rail in Melton en op een nabijgelegen tracé van 25 kilometer.
Rol ProRail
ProRail gaat sensoren leveren en draagt ook financieel bij aan het proefproject. Bovendien zal het Nederlandse bedrijf na de proeven in Engeland de algoritmes valideren op een eigen testlocatie tussen Breda en Tilburg.
> Lees hier mee infra-nieuws