mobiele werkplaats
Passerende trein op het nevenspoor tijdens de werkzaamheden in de mobiele werkplaats (foto: ProRail).

Op het spooremplacement Kijfhoek en op de Betuweroute zijn in september tijdens vijf treinvrije periodes in totaal twaalf spoorstaafdefecten verwijderd. Daarbij is gebruikgemaakt van de Mobiele Werkplaats (MWP).

Over het algemeen moeten spoorstaafdefecten binnen een jaar gerepareerd worden, om aan de ProRail-regelgeving te voldoen. Dit zorgt normaal gesproken voor veel hinder op het spoor. Maar door gebruik te maken van de mobiele werkplaats kon met veel kleinere treinvrije periodes gewerkt worden. Gevolg: veel minder logistieke hinder en de werkzaamheden konden op doordeweekse dagen overdag worden uitgevoerd, in plaats van in de nachten en het weekend.

Heetwerkverklaring

Op Kijfhoek moesten aanvullende maatregelen genomen worden om een ‘heetwerkverklaring’ te verkrijgen. Dit zijn de voorwaarden waaraan voldaan moet worden bij werkzaamheden waarbij vuur en vonken vrijkomen op een emplacement met gevaarlijke stoffen. Zo mag er geen wagon met gevaarlijke stoffen binnen een straal van 15 meter van de werkplek staan. Om de situatie veilig te houden zijn diverse ‘explosiegevaarmetingen’ uitgevoerd. Daarnaast werden zo veel mogelijk treinen planmatig uit het gebied van de werkzaamheden gehouden en over andere sporen geleid.

Voordelen van de mobiele werkplaats

Doordat er op de vrije baan een tweede spoor gewoon in dienst bleef, kon er ongestoord doorgewerkt worden, met een beperkte onttrekking en daardoor weinig impact op het treinverkeer. Daarnaast waren de arbeidsomstandigheden veel beter omdat de werkzaamheden gewoon overdag uitgevoerd konden worden en alle voorzieningen binnen handbereik waren. Met deze pilot is volgens ProRail aangetoond dat er met behulp van de mobiele werkplaats ook op een omgevingsveilige manier gewerkt kan worden en dat het bedrijf hiermee over een extra effectief middel beschikt om voortaan snel en met veel minder logistieke hinder dit type werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

Meer werk buiten het rooster

In de komende maanden worden nog meer spoorstaafdefecten in hetzelfde gebied opgelost met behulp van de mobiele werkplaats. ProRail schat in dat op deze manier zo’n 80 procent van de defecten buiten het reguliere onderhoudsrooster verholpen kunnen worden. Bovendien zijn de inzetkosten van een dienst met en zonder de mobiele werkplaats vergelijkbaar, aldus ProRail.