![2801 Test Hollandia (15)web lijm én bouten - foto van de test van de nieuwe versterkingsmethode Suurhoffbrug](https://www.otar.nl/wp-content/uploads/2021/07/2801-Test-Hollandia-15web-696x464.png)
Binnenkort krijgt de Suurhoffbrug als eerste brug in Nederland versterking met een nieuwe techniek: bevestiging van staalplaten met epoxy-lijm én bouten. Deze dubbele versterkingsmethode is relatief licht en eenvoudig, maar wel sterk en effectief. Het zorgt ervoor dat de platen niet kunnen vervormen of verschuiven. Deze combinatiemethode is ontwikkeld en getest in samenwerking met marktpartijen en kennisinstituten.
De Suurhoffbrug over het Hartelkanaal, in de A15 bij Brielle en Oostvoorne, is de toegangspoort tot de Maasvlakte. Daarmee is het een belangrijke verbinding in het Nederlandse wegennet. Over de brug rijdt meer en zwaarder verkeer dan tijdens de bouw in de jaren 70 was voorzien. In mei is een tijdelijke tweede Suurhoffbrug geplaatst om de oude brug te ontlasten door verdeling van de verkeersstroom. Deze zomer wordt de oude brug gerenoveerd. Dankzij deze maatregelen kan de verbinding de komende jaren veilig in gebruik blijven. Na 2030 komt er een nieuwe oeververbinding.
Innovatie
Bij stalen bruggen zijn er in principe twee versterkingsmethoden: het aanbrengen van hogesterktebeton of de plaatsing van staalplaten die op het rijdek zijn verlijmd met epoxy (lijm). Hogesterktebeton is te zwaar voor de Suurhoffbrug. Voor deze renovatie kiest Rijkswaterstaat daarom voor versterkingsplaten. De Suurhoffbrug is echter zo beweeglijk dat epoxy alleen niet sterk genoeg zou zijn om de stalen platen goed en blijvend te laten hechten. Daarom krijgen de platen op de Suurhoffbrug nu voor het eerst in Nederland versterking met epoxy én stalen bouten. Deze nieuwe combinatiemethode zorgt ervoor dat de stalen platen muurvast zitten en dus niet schuiven of vervormen.
Geschiktheidsproef
De nieuwe aanpak met lijm én bouten is ontwikkeld en getest in samenwerking ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV en met aanneemcombinatie Stipt, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI. Ook TNO en TU Delft werkten mee aan het onderzoek. Rijkswaterstaat heeft het afgelopen jaar hiervoor een geschiktheidsproef uitgevoerd, inclusief een belastingsproef waarbij een stuk rijweg van de Suurhoffbrug is nagebouwd met nieuwe versterkingsplaten waarover volgeladen vrachtwagens reden. Dankzij gevoelige sensoren op en onder de platen konden de betrokken onderzoekers direct de effecten bestuderen en de onderzoeksmodellen controleren. In alle controlestappen bleek de epoxy in combinatie met bouten boven verwachting goed te presteren en kon dus besloten worden tot toepassing op de Suurhoffbrug.
Projectmanager Jurgen Klein van Rijkswaterstaat toont in de video tests van de nieuwe techniek met lijm én bouten.