Spoorbeheerder ProRail onderzoekt welk spooronderhoud vervroegd kan worden. Aanleiding is de stilte op het spoornet als gevolg van de coronacrisis. Daardoor kan onderhoud uitgevoerd worden met minder hinder voor het treinverkeer, en meer tijd voor de onderhoudswerkers.
Schipholtunnel
Op sommige trajecten rijden helemaal geen treinen, schrijft ProRail op zijn website. Een van de tunnelbuizen van de Schipholtunnel is daarvan een voorbeeld. Daar worden in de eerste week van april spoorstaven vervangen, die in de afgelopen maanden onderhevig bleken te zijn aan slijtage en corrosie. In januari j.l. moest het treinverkeer even stilgelegd worden door een spoorstaafbreuk.
De werkzaamheden stonden verdeeld over een aantal weekends in 2020 en 2021 in de planning.
Tracémanager Rolf Schooleman. “Dat betekent op dit stukje spoor een hele hoop: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.” ProRail en Strukton kunnen de klus nu tussen 30 maart en 6 april klaren, met een minimum aan hinder.
ProRail onderzoekt of er meer plaatsen zijn waar ‘van de nood een deugd kan worden gemaakt en de huidige uitgedunde dienstregeling benut kan worden voor vervroegd onderhoud.