ProRail sluit laatste gebiedscontracten basisengineering

gebiedscontracten - close-up foto van een spoordeel

ProRail heeft half november de derde en laatste tranche gebiedscontracten engineering definitief gegund. Alle negen gebieden beschikken nu over een ‘huisingenieursbureau’ voor basisengineering. De gunningsprocedures hebben gezamenlijk een jaar geduurd.

Vorig jaar besloot ProRail tot een nieuwe marktbenadering. In plaats van elk project afzonderlijk in de markt te zetten gaat de spoorbeheerder nauwer samenwerken met ingenieursbureaus, in bestendige samenwerkingsvormen met meer scope. ProRail ziet de gebiedscontracten als basis om het railnetwerk verder te moderniseren en future proof te maken. De gebiedsraamcontracten zijn gesloten met ingenieursbureaus die een erkenning Baanbouw en Spoorwerk hebben.

Prestatiebeloning

In de contracten zijn kwaliteitsvoorwaarden opgenomen. Tjeerd Biessels, inkoopstrateeg Engineering bij Procurement legt op de ProRail-site uit: “Er zijn stimulansen in het contract ingebouwd zodat we goede prestaties ook kunnen belonen. We meten elk kwartaal de kwaliteit van de samenwerking en van de geleverde werkzaamheden. Ingenieursbureaus die een bovengemiddeld goede prestatie leveren op beide onderdelen, mogen hierdoor in het jaar daarna een hoger uurtarief in rekening brengen. Als de samenwerking niet werkt, nemen we afscheid van elkaar.
Een prestatiebeloning vraagt een andere manier van (samen)werken, van alle deelnemers. Dit leerproces zal zeker in het begin met vallen en opstaan gaan. Daarom sluit ik niet uit dat we in de praktijk nog tegen zaken zullen aanlopen die om verdere uitwerking vragen. Ik ben blij dat we dit deel van de reis starten en heb er vertrouwen in dat deze contracten na een ingroeiperiode resulteren in betere prestaties en minder gedoe”.

Visie op samenwerken

De gebiedscontracten met ingenieursbureaus vloeien voort uit de beleidsstrategie ‘opgavegericht werken met de markt’. Investeren in samenwerken met de markt is noodzakelijk vanwege de steeds groeiende druk op de spoorcapaciteit en de derhalve in een aanzienlijke groei van het werkvolume van ProRail. Een volgende belangrijke stap in opgavegericht werken met de markt is de introductie van de gebiedscontracten met aannemers en de landelijke raamovereenkomst ingenieursdiensten treinbeveiliging.