ProRail stelt een onderzoek in naar de problemen die zich in de eerste week van februari manifesteerden bij inspectie in de Rotterdamse Willemsspoortunnel. ProRail stelde een van de vier sporen onmiddellijk buiten gebruik, vanwege de slechte staat waarin het zich bevond.
Tracémanager Bart Leistra van ProRail meldt dat er twee problemen zijn vastgesteld rond het betreffende spoor. Ten eerste is er sprake van spoorvernauwing, veroorzaakt door het kromtrekken van houten dwarsliggers. Ten tweede houden de bevestigingsmiddelen de spoorstaven niet meer volledig op hun plaats.
Uitstel groot onderhoud
Centrale vraag in het onderzoek is hoe het komt dat het spoor niet eerder is vernieuwd. Het groot onderhoud dat aan de sporen in de Willemsspoortunnel gepland stond voor eind 2016, begin 2017 is destijds niet doorgegaan in deze tunnelbuis en stond nu in de planning voor eind 2020.
Spoedreparatie
ProRail en aannemer VolkerRail hebben inmiddels een spoedreparatie in de Willemsspoortunnel uitgevoerd. Over een afstand van 2,5 kilometer zijn spoorstaven en bevestigingsklemmen vervangen. Later dit jaar volgen nieuw spoorgrind (ballast) en betonnen dwarsliggers.
De twee sporen in de andere tunnelbuis zijn destijds wel vernieuwd.
ProRail benadrukt dat de problemen met het Willemsspoor in de achterliggende periode geen gevaarlijke situatie hebben opgeleverd.