ProRail gunt contract Central Safety System ERTMS aan Thales

Central Safety System - graphic trein bij grensovergang
ERTMS biedt voordelen op het gebied van betrouwbaarheid, snelheid en grensoverschrijdend treinverkeer.

ProRail gunt het Central Safety System (CSS) van het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS definitief aan systeemleverancier Thales. De ondertekening van het contract met Thales vindt half mei plaats. Het gaat om een langlopend contract van maximaal 37 jaar. De waarde van de overeenkomst is maximaal 420 miljoen euro.

ERTMS

Het beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) is één overkoepelende technische standaard voor spoorbeveiliging in Europa. ERTMS standaard Level 2 Baseline 3 zorgt voor de juiste positie van wissels, voorkomt dat er meerdere treinen op hetzelfde stuk spoor rijden en dat spoorbomen op overgangen sluiten en weer openen. ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren draadloos met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Na invoering van ERTMS zijn seinen geen onderdeel meer van het beveiligingssysteem voor het spoor. ERTMS biedt voordelen op het gebied van betrouwbaarheid, snelheid en grensoverschrijdend treinverkeer.

CSS

Thales zorgt voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van de ERTMS-infra beveiligingsobjecten en -systemen. De nieuwe gunning behelst een contract voor het Central Safety System CSS in de spoorinfrastructuur. CSS vormt het digitale hart van de nieuwe treinbeveiliging: aansturing van onderdelen en communicatie met betrokken partijen: verkeersleiding, machinisten en beveiligingssystemen in omliggende landen.

Invoering

De implementatie van ERTMS behelst: vernieuwing van it-systemen, aanleg van een nieuw glasvezelnet, testen op het spoor, verwijdering van bijna alle lichtseinen en opleiding van ongeveer 15.000 mensen die met ERTMS moeten (gaan) werken. Het is het grootste project in de geschiedenis van ProRail.