Primeur: Delft Campus eerste energieneutrale treinstation

Delft Campus
De iconische perronkap met zonnepanelen op het vernieuwde station Delft Campus | Foto: ProRail

Station Delft campus is na renovatie op 20 december weer in gebruik genomen. Daarmee heeft het een primeur: het is het eerste energieneutrale station van Nederland. Het station produceert evenveel energie als het verbruikt. Dat is mogelijk door een perronkap met zonnepanelen.

In 2019 is begonnen met de ‘vernieuwbouw’ van Station Delft Campus, een basisstation zonder voorzieningen. Er kwamen een nieuwe entree, twee nieuwe perrons, vier liften, een nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers en een perronkap met zonnepanelen.

Meer spoormobiliteit

NS verwacht een flinke groei in het aantal reizigers op station Delft Campus. Nu rijden er zowel in de richting Den Haag-Leiden als Rotterdam-Dordrecht vier sprinters per uur. Dat kunnen er vanaf 2025 zes worden, doordat er vier sporen beschikbaar zijn. Reizigers hoeven dan nooit langer dan negen minuten op een trein te wachten.

Energieneutraal

Station Delft Campus is het eerste energieneutrale station van Nederland. Ans Rietstra, ProRail directeur dagelijkse operatie toont zich op de site van ProRail blij met deze duurzaamheidsontwikkeling: “Onze ambitie is om in 2030 net zoveel stroom zelf op te wekken als we gebruiken. Dat doen we stap voor stap, onder meer door eigen opwek via zonnedaken op meer station en panelen op geluidsschermen. Een mooi voorbeeld van die ambitie is dit vernieuwde station Delft Campus.” In navolging van dit pioniersproject wil ProRail zonnepanelen plaatsen op het merendeel van de 209 perronoverkappingen, 51 rijwielstallingen en 18 loopbruggen.

Toegankelijkheid

De remake heeft station Delft Campus nu toegankelijk gemaakt voor minder valide reizigers. De nieuwe perrons liggen op gelijke hoogte met de vloer van de trein. Samen met de vier nieuwe liften zorgt dat ervoor dat mensen met een mobiliteitsbeperking zelfstandig kunnen reizen vanaf dit station. Er zijn nog zeven andere Nederlandse stations die daarvoor een aanpassing nodig hebben. ProRail neemt daarvoor tot 2030 de tijd.