deelmobiliteit
Het gebruik van deelauto’s in Nederland is de afgelopen twee jaar verdubbeld (foto: Donald Trung Quoc Don).

Het gebruik van deelmobiliteit neemt snel toe in Nederland, met name onder jongeren van 18 tot 35 jaar. Dit blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor, die onderzoeksbureau Newcom voor de tweede maal heeft uitgebracht. Het eerste onderzoek vond vlak voor de coronapandemie plaats, zodat interessante vergelijkingen zijn te maken. Thuiswerken zal blijvende impact hebben op de mobiliteit, voorspelt Newcom.

“Ruim 1,9 miljoen werkende forensen gaan structureel ander reisgedrag blijven vertonen”, stelt het bureau. “Zij willen meerdere dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Ook nu het thuiswerkadvies is vervallen, is een groot deel van de forensen allerminst van plan weer structureel naar het werk te reizen.”

1,5 Miljoen automobilisten gaan minder frequent rijden

Vooral de OV-forens is volgens het onderzoeksbureau meer geneigd om thuis te werken, al geeft ook 22 procent van de autoforensen aan dat ze volledig vanuit huis willen blijven werken. Een derde van de autoforensen wil deels thuis blijven werken. Dat zou betekenen dat ruim 1,5 miljoen automobilisten minder frequent reisgedrag gaan vertonen dan voor de intrede van Covid. Van de treinforensen geeft 67 procent aan dat men (deels) thuis wil blijven werken. Dat komt neer op 200.000 treinforensen die structureel ander gedrag gaan vertonen in de komende jaren.

Verdubbeling van deelvervoer

Deelmobiliteit heeft de afgelopen twee jaar een enorme sprong gemaakt. Het gebruik van deelfiets en deelauto is verdubbeld. Zo’n 1,4 miljoen mensen gebruiken wel eens een deelfiets. De deelauto wordt door 1,1 miljoen mensen wel eens gebruikt. Het gebruik van de deelscooter is deze keer voor het eerst gemeten (ruim 1,2 miljoen gebruikers), dus daar is nog geen vergelijking met twee jaar geleden mogelijk. De doelgroep die gebruik maakt van deelmobiliteit is over het algemeen jong (tot 35 jaar), werkend, hoogopgeleid en woont in stedelijk gebied. Dit komt deels doordat de respondenten in bijvoorbeeld Zeeland, Limburg en de noordelijke provincies denken dat het aanbod beperkt is.

De Smart Mobility Monitor 2022 is te downloaden (basisrapport) en te bestellen (uitgebreid rapport) via de website van Newcom.