OV-NL, de koepel van alle Nederlandse openbaarvervoerbedrijven, vindt het hoog tijd voor duidelijke coronaregels. Voorzitter Pedro Peters pleit in een interview in Trouw van 2 mei voor aanwijzing van groepen reizigers die straks gebruik mogen maken van lokaal ov en trein.

De aanbieders van openbaar vervoer zijn blijven leveren, zij het dat de dienstregelingen werden ingekrompen. Veel meer echter dan de kostenreductie door aanbodverkleining krompen de inkomsten: het aantal reizigers is sinds de invoering van de coronamaatregelen gezakt naar 10 tot 15%. Dat kan binnen het 1,5 meterregime hooguit weer teruggroeien naar 25%; dat is geen basis waarop het openbaar vervoer geëxploiteerd kan worden.

Versoepeling in ruil voor mondkapjes
De openbaarvervoersector staat te springen om duidelijkheid, en suggereert zelf nadrukkelijk de buurlanden te volgen in de verplichting aan reizigers om mondkapjes te dragen, en het 1,5 meterregime dan iets op te rekken. Zonder versoepeling zou er dit jaar zo’n anderhalf miljard euro moet worden aangevuld, zo heeft OV-NL berekend.

Herstart economie
Een andere vraag waar OV-NL graag antwoord op wil van de regering is wie mag er straks met het openbaar vervoer reizen en wanneer? Er zal regulering nodig zijn om het schaarse aantal plaatsen in het openbaar vervoer te verdelen, om op de beste manier te zorgen dat het maatschappelijk leven zijn loop kan hernemen. Peters vindt de selectie geen taak voor chauffeurs en aanbieders. Het is aan de regering om de belangen te wegen en knopen door te hakken.

Werkgroep
Een werkgroep onder leiding van het ministerie van infrastructuur en waterstaat bereidt de regulering van ov-gebruik voor, en weegt de opties voor aanvullende maatregelen die maximaal tegemoet komen aan de mobiliteitsbehoefte.

 

>  Lees hier het hele interview in Trouw