Opstelterrein Westhaven in gebruik genomen

Opstelterrein Westhaven
Opstelterrein Westhaven | Foto ProRail

Op 26 april is in Amsterdam het nieuwe opstelterrein Westhaven van ProRail en NS in gebruik genomen. ProRail is verantwoordelijk voor de aanleg van de sporen, wissels, treinbeveiliging en een onderstation. In een onderstation wordt energie geschikt gemaakt voor treinen. Gelijktijdig gaat NS op het terrein een personeelsverblijf met een milieuplein bouwen.

Het opstelterrein is een ‘parkeerplaats’, waar schoonmakers en storingsmonteurs hun werk doen om treinen schoon en veilig in de dienstregeling te houden. De uitbreiding van opstelterrein Westhaven is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. Binnen dit programma werkt ProRail samen met vervoerders aan meer reizigerstreinen op drukke trajecten.

Uitbreiding

De uitbreiding van Westhaven betekent ruimte voor 110 extra reizigerswagons. Daarvoor is een gebied in ontwikkeling gebracht dat voorheen een zandvlakte met een stuk bos was. Dat is omgebouwd tot een 4 km lang opstelterrein, voorzien van sporen, wissels – de meeste voorzien van wisselverwarming -, nieuwe bovenleidingsportalen, een relaishuis, installaties om treinen te onderhouden en een onderstation.

Movares en VolkerRail

In opdracht van ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares verschillende varianten onderzocht, het ontwerp gemaakt, contracteringsdocumenten opgesteld en de realisatie begeleid. Bij de uitvoering is nauw samengewerkt met VolkerRail. VolkerRail voerde de gehele bovenbouw voor het project uit, van de aanleg van de nieuwe spoorinfra  tot en met de treinbeveiliging en alle voorzieningen op het opstelterrein.

Op 27 mei wordt het nieuwe opstelterrein officieel en feestelijk door ProRail en NS geopend.