Opnieuw tunneldeel Prinses Margriettunnel omhoog gekomen

Situatie vergt aanpassing van de herstelmethode

Luchtfoto van de herstelwerkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel
Herstelwerkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel | Foto Rijkswaterstaat

Bij de herstelwerkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel is in augustus j.l. opnieuw een tunneldeel omhooggekomen. De waterspanning en de opwaartse druk onder de tunnelvloer steeg te veel door de gekozen werkwijze, waarbij het vrijwel niet nodig is om de grondwaterstand te verlagen. Met extra ballast is de tunnelmoot weer in zijn oorspronkelijke positie teruggebracht. De herstelmethode is sindsdien aangepast. Dat meldt Rijkswaterstaat op 17 oktober.

In juni 2023 is aannemer Van Hattum en Blankevoort begonnen met het herstel van de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure. De hele fundering van trekpalen wordt vernieuwd en versterkt. Aanleiding was het bezwijken van een groot aantal trekpalen in de oorspronkelijke fundering, als gevolg van een ontwerpfout. Het defect leidde in december 2022 tot het omhoogkomen van een tunnelsegment in de noordelijke oprit, waarna de A7 ter plaatse in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten.

Deformatie

Tijdens de herstelwerkzaamheden is deze zomer opnieuw een ‘deformatie’ ontstaan in een van de tunnelmoten, waardoor dat segment omhoog kwam. Het geïnstalleerde monitoringssysteem signaleerde dat direct, zodat direct ingrijpen mogelijk was. Dat gebeurde evenals de afgelopen winter met ballast. Rijkswaterstaat meldt dat zich geen risico’s voor werknemers en wegverkeer zijn opgetreden.

Werkmethode

Het vernieuwen van de fundering gebeurt volgens een werkmethode waarbij de grondwaterstand vrijwel gelijk kan blijven. Rijkswaterstaat legt uit: “De nieuwe trekpalen worden met behulp van een speciale constructie door de betonnen vloer de grond in geboord, tegen de waterdruk in. De benodigde techniek om de herstelmaatregelen uit te voeren is een bewezen werkwijze maar wel een die voor het eerst op deze schaal is toegepast.” Doordat er dus geen eerdere ervaring was met een dergelijke grootschalige toepassing was de stijging van de waterspanning en opwaartse druk onder de tunnelvloer niet voorzien.

Het spoelwater dat tijdens het boren van de nieuwe ankerpalen  de uitgeboorde grond afvoert veroorzaakt in sommige omstandigheden de problematisch hoge waterspanning. Dat betekent dat er een aanpassing in de werkwijze nodig was. Daarbij wordt tijdelijk en plaatselijk de grondwaterstand wél verlaagd. Bovendien zijn holle ruimtes in de grond gevuld met dämmer, een klei-cementmengsel.

Planning onder druk

De noodzakelijke aanpassing zet de planning van het herstelproject onder druk. Niettemin gaat Rijkswaterstaat nog altijd uit van volledige openstelling van de Prinses Margriettunnel eind 2024.