Opening Kapitein Rooiboskanaal bij sluizencomplex Terneuzen

De tijdelijke doorvaart om de bouwlocatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen heen

Op maandag 6 mei 2019 is de officiële opening van het Kapitein Rooiboskanaal, de tijdelijke doorvaart van en naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het doorvaartkanaal is gegraven zodat tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis binnenvaartschepen gebruik kunnen blijven maken van de Middensluis. Aannemerscombinatie Sassevaart bedacht het kanaal om te zorgen voor minder hinder voor de scheepvaart. Sinds zaterdag 4 mei kan scheepvaart al gebruik maken van het tijdelijke doorvaartkanaal.

Dankzij het doorvaartkanaal (1.) kan de Middensluis (2.) langer in bedrijf blijven tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis (3.), namelijk tot medio 2021 in plaats van medio 2019. Voor de doorstroming van de scheepvaart is dit een enorm voordeel. Schepen met een maximale lengte van 105 meter, maximaal 9,5 meter breed en 3 meter diepgang kunnen door het kanaal en maken dan gebruik van dezelfde in- en uitvaart als de Oostsluis. Het kanaal ligt op de plek waar voorheen het districtskantoor van Rijkswaterstaat stond.

Schepen met een diepgang boven de drie meter kunnen geen gebruik meer maken van de Middensluis. De diepgang voor de Oostsluis wordt daarom onder voorwaarden verruimd van 4,30 meter naar 4,80 meter.

Officiële opening

Het kanaal wordt officieel geopend met de onthulling van het naambord, na een rondvaart met genodigden door het nieuwe kanaal.

Tijdens een ontbijt met genodigden op rondvaartboot de Denick II maken we een doorvaart door het nieuwe kanaal en onthullen we het naambord: Kapitein Rooiboskanaal. Het kleinste kanaal van de Benelux dankt zijn naam aan een voordracht via social media. Kapitein Rooibos is volgens een lofzang van de Zeeuws-Vlaamse band de Lamaketta’s een Zeeuws-Vlaamse zeeheld die in de 17e eeuw de wereldzeeën onveilig maakte. Lamaketta-voorman Maikel Harte zal de muzikale omlijsting verzorgen van de openingsrondvaart met (nautische) stakeholders, projectmedewerkers en medewerkers van aannemerscombinatie Sassevaart.

Waarom een nieuwe sluis?

Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen. Het eerste schip vaart in 2022 door de Nieuwe Sluis.