Het aanbrengen van het asfalt op de dienstwegen en serviceperrons was voor KWS één van de huzarenstukjes van het project Spooruitbreiding Zwolle-Herfte (foto: KWS).

Als onderdeel van de combinatie NoorderSpoort (VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort en KWS) heeft KWS Infra Zwolle in opdracht van ProRail asfalt aangebracht op het Rangeer Goederen Station (RGS) in Zwolle. Het aanbrengen van het asfalt op de dienstwegen en serviceperrons was voor KWS één van de huzarenstukjes van het project.

Vanwege de geringe ruimte en de bovenleidingen op de serviceperrons moest het asfalt per spoor worden aangevoerd, volgens KWS een logistieke uitdaging. Het 160 graden warme asfalt is vanaf de Asfaltcentrale Staphorst in een geïsoleerde container nabij een overweg geplaatst. Vanuit deze container is het asfalt vervolgens in een laadbak geladen. Een krol (mobiele spoorkraan op ijzeren wielen) bracht het asfalt over het spoor naar de serviceperrons in Zwolle. Daar werd het asfalt overgeheveld naar de asfaltmachine. Dit gebeurde met een speciale giek, om de bovenleidingen te kunnen ontwijken. Vervolgens werden de perrons door het team van KWS voorzien worden van een dubbele laag asfalt.

Duurzaam asfalt
Naast de serviceperrons zijn ook de dienstwegen voorzien van twee lagen asfalt. Voor alle deklagen is KWS’ eigen, duurzame asfaltmengsel KonwéGreen toegepast. Dat is een mengsel met 55 procent gerecycled asfalt.

Het project Spooruitbreiding Zwolle-Herfte
Met het aanbrengen van het asfalt nadert voor KWS Infra Zwolle het einde van de werkzaamheden op het RGS-terrein. In november 2018 startte combinatie NoorderSpoort met het project Spooruitbreiding Zwolle-Herfte. Naar verwachting wordt het project in 2021 volledig opgeleverd.