IenW past vanaf 1 oktober 2023 de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens aan. Dat moet een stimulans zijn om de gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur, ofwel de GOW30, binnen de bebouwde kom te kunnen toepassen.
Meerdere gemeenten zijn bezig om extra wegen binnen de bebouwde kom om te vormen tot het GOW30. Het nieuwe wegtype kan de verkeersveiligheid te vergroten van ’grijze wegen’ binnen de bebouwde kom. Grijze wegen hebben zowel een verkeersfunctie als een verblijfsfunctie hebben, of het gaat om gebiedsontsluitingswegen die niet veilig in te richten zijn voor een maximum snelheid van 50 km/uur.
Met de vernieuwde Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens kunnen gemeenten binnen de bebouwde kom ook en maximum snelheid van 30 km/uur instellen op wegen met een verkeersfunctie. Ook groeien de mogelijkheden om hierbij voorrang in te stellen.
CROW-handreiking Inrichtingskenmerken GOW30
CROW publiceerde in mei j.l. een handreiking over de inrichtingskenmerken van GOW30. Die helpt gemeenten bij het inrichten van een GOW30 binnen de bebouwde kom. De handreiking is een vervolg op het Afwegingskader 30km/h dat CROW eerder opstelde. Dit afwegingskader ondersteunt de keuze voor inrichting van een weg in de bebouwde kom als een ETW30, GOW30 of GOW50.
Evaluatiestudies
Bij een nieuw wegtype als GOW30 is kennisverwerving en -uitwisseling van belang. SWOV heeft daartoe een Stappenplan Evaluatie GOW30 ontwikkeld. Hiermee kunnen gemeenten toetsen of de verkeersveiligheid daadwerkelijk is verbeterd en of er aanvullende maatregelen nodig zijn. SWOV zal de gemeentelijke evaluaties bundelen om tot een landelijk beeld van de verkeersveiligheidseffecten te komen. Dat zal eventueel ook tot verdere aanbevelingen leiden voor de weginrichting, en de kennisontwikkeling weer naar een hoger plan tillen.
Gemeenten kunnen hun evaluatiedata van de GOW30 delen via samenwerken@swov.nl. Ze kunnen een evaluatiestudie ook uitbesteden aan adviesbureaus die de ervaringen van GOW30 in de praktijk onderzoeken.