De ingang van station Dordrecht aan de kant van het Weizigtpark gaat op de schop. ProRail bouwt een nieuwe ingang en een nieuwe fietsenstalling met plaats voor ruim 2000 fietsen, een verdrievoudiging van de huidige capaciteit.
Het wordt ProRails eerste ‘circulaire fietsenstalling’: de bouwdelen zijn demontabel en kunnen in de toekomst verplaatst of hergebruikt worden. Daarnaast komen er zonnepanelen en zonnecellen op het dak die stroom opwekken voor het station. Door de toepassing van houten dakspanten slaat het gebouw CO2 op, dat daardoor niet in het milieu komt.
Prioriteit voor de fietsenstalling
Het project is op de rol gezet omdat de huidige fietsenstalling te klein en onvoldoende sociaal veilig is. In de afgelopen twintig jaar heeft ProRail op ruim 400 stations de fietsparkeerplaatsen in Nederland gemoderniseerd, veelal in samenwerking met gemeenten. Die prioritering is gemaakt om stations optimaal bereikbaar te houden en de omgevingen ervan niet te zeer te belasten met autoparkeerplaatsen. Nederland heeft ruim 500.000 fietsstallingsplaatsen bij stations; dat zal in de komende twee decennia nog doorgroeien naar 700.000, mits daar financiering voor te vinden is.
Het project in Dordrecht is gefinancierd door de gemeente Dordrecht, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aannemer Hegeman gaat de bouw realiseren.
Aansluiting bij parkomgeving
De nieuwe stationsingang met fietsenstalling bevindt zich aan de kant van het Weizigtpark; dat is de zijde die niet naar het stadscentrum gericht is. De voorziening krijgt een uitnodigende, paviljoen-achtige uitstraling. Dat sluit aan bij de parkomgeving, die eveneens een renovatie krijgt door de gemeente.
Het ontwerp is van architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree van studioSK. Ingenieursbureau Movares werkte het ontwerp uit.
Naar verwachting start de bouw komende zomer en wordt het project begin 2024 opgeleverd. Tijdens de werkzaamheden blijft het station, ook aan de parkzijde, bereikbaar.