Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug (foto: Rijkswaterstaat).

De Haringvlietbrug wordt van 15 juli 22.00u tot en met 18 juli 05.00u gedeeltelijk en van 26 tot en met 29 augustus volledig afgesloten. Dat is nodig omdat de betonnen barriers die vorige zomer zijn geplaatst, te zwaar zijn. Ze worden vervangen door lichtere stalen exemplaren. Vaste gebruikers van de brug noemen het ‘ronduit amateuristisch’.

Sinds 23 augustus 2021 geldt op de Haringvlietbrug een verlaagde maximumsnelheid van 50 km/u. Deze is ingesteld omdat de klemmen waarmee het wegdek vastzit aan de klep, lostrillen door het verkeer. Met deze maatregel wordt de brug minder belast en zou de brug veilig gebruikt moeten kunnen worden tot aan de geplande werkzaamheden aan de klep in 2023. Om weggebruikers te attenderen op de lagere maximumsnelheid is de weginrichting op de brug aangepast en zijn de rijstroken versmald door middel van betonnen barriers. Die zijn destijds op de randen van de brug geplaatst om in de middenberm ruimte te maken voor handhaving door de politie.

Te zwaar belast

Door het gewicht van de barriers en de positie op de rand van de brug wordt de constructie van de brug echter te zwaar belast, zo meldt Rijkswaterstaat op basis van recente berekeningen. Rijkswaterstaat vervangt daarom de betonnen barriers door lichtere stalen exemplaren en verschuift deze meer naar het midden van de brug. Handhaving gebeurt inmiddels met camera’s, dus in de middenberm is er volgens Rijkswaterstaat minder ruimte nodig. Aan de breedte van de rijstroken verandert niets.

Rijstroken afgesloten

In het weekend van 15 juli 22.00u tot en met 18 juli 2022 05.00u voert Rijkswaterstaat voorbereidende werkzaamheden uit om de weginrichting op de Haringvlietbrug aan te passen. Hiervoor zijn drie nachtafsluitingen nodig richting Bergen op Zoom. Op zaterdag 16 en zondag 17 juli 2022 is overdag maar één rijstrook open richting Bergen op Zoom. Richting Rotterdam blijft vanaf vrijdag 15 juli drie nachten op rij een rijstrook open. Overdag is er geen beperking voor het verkeer in de richting Rotterdam. In het weekend van 26 t/m 29 augustus wordt de brug volledig afgesloten in beide richtingen om de barriers daadwerkelijk te vervangen. Dan wordt ook het rijdek geasfalteerd. De breedte van de rijstroken verandert niet: ze blijven versmald.

‘Stelletje amateurs!’

Vaste gebruikers van de Haringvlietbrug reageren verbolgen op de nieuwe weekendafsluitingen die zijn aangekondigd. De rekenfout met de te zware betonblokken wordt Rijkswaterstaat flink aangerekend. “Dat je een fout maakt, daar kan ik me iets bij voorstellen”, zegt directeur Dominique Elegeert van transportbedrijf Darvi in Bergen op Zoom in regionaal dagblad BN De Stem. “Maar dat je een jaar nodig hebt om te ontdekken dát je die fout hebt gemaakt, vind ik ongehoord. In mijn ogen hebben we te maken met een stelletje amateurs.” Hij neemt het Rijkswaterstaat ook zeer kwalijk dat gebruikers op kosten worden gejaagd als gevolg van de brugafsluitingen. “Het lijkt erop dat men geen oog heeft voor de problematiek waar wij als gebruiker mee te maken hebben.”

Haast geboden

Rijkswaterstaat wijst erop dat er vorig jaar haast gemaakt moest worden om de barriers te plaatsen. Toenmalig demissionair minister Cora van Nieuwenhuijzen (Infrastructuur en Waterstaat) wilde, toen het probleem van de lostrillende brugklemmen aan het licht kwam, de snelheid binnen enkele weken van 100 naar 50 kilometer per uur verlagen. Een ondernemer uit Willemstad laat in BN De Stem optekenen dat hij heel goed beseft dat Rijkswaterstaat vorige zomer snel moest handelen om de veiligheid te vergroten, maar “je mag toch verwachten dat er daar wat slimme koppen zitten die hierover nadenken”. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland laat weten het ‘niet passend’ te vinden om inhoudelijk te reageren: “Het is aan Rijkswaterstaat om uit te leggen waar het fout is gegaan.”