Negen maanden eerder dan gepland is het nieuwe station Driebergen-Zeist voltooid. ProRail, aannemer BAM en architectenbureau Arcadis tekenden voor de metamorfose, die het station vergroot en gemoderniseerd heeft, en de overwegen (al in 2018) heeft vervangen door een onderdoorgang. Dat laatste was voor de regio een belangrijke verbetering.
Er is een nieuw busstation en een ruime fietskelder met drieduizend plaatsen. NS heeft bovendien een nieuwe parkeergarage gebouwd. Driebergen-Zeist maakt daardoor haar rol als belangrijk vervoersknooppunt voor de regio waar. Met alle ruimte en veel groen in de buurt past het station naadloos in zijn omgeving tussen de landgoederen. Er is bovendien een fiets- en voetgangersbrug die het station verbindt met het natuurgebied.
Het aantal sporen op het station is verdubbeld naar vier. Hierdoor kunnen intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen andere treinen inhalen via de ‘buitensporen’. Dat vergroot de capaciteit op het traject Schiphol – Nijmegen.
De feestelijke opening die voorzien was op 13 mei kan vooralsnog geen doorgang vinden door de coronacrisis.