Op maandag 2 maart om 6.01 uur reed de eerste trein het vernieuwde station Driebergen-Zeist binnen. Na een treinvrije periode van negen dagen is het spoorverkeer tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal en Rhenen hervat.
De voetgangerstraverse die over de sporen lag is weggehaald. De bovenleidingen zijn klaargemaakt voor gebruik en ook de nieuwe sporen zijn aangesloten. Het is het slotstuk van een metamorfose die drie jaar in beslag heeft genomen. Zo is er hard gewerkt aan een nieuw busstation en een parkeergarage. Met het opheffen van twee overwegen en de komst van de onderdoorgang Hoofdstraat is er een veilige verkeerssituatie ontstaan voor voetgangers, fietsers en het autoverkeer. Het aantal sporen op station Driebergen-Zeist is verdubbeld: van twee naar vier. Hierdoor kunnen intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen sprinters inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er de komende jaren meer treinen rijden op het traject Schiphol – Nijmegen.
Een duurzaam landgoedstation
Het nieuwe station past in de bosrijke omgeving. Er zijn diverse duurzaamheidsmaatregelen genomen, zoals het plaatsen van zonnepanelen op de perronkappen. Door de vele bomen die zijn geplant, heeft het nieuwe station bovendien een groene uitstraling. Onder het station is een grote fietsenstalling met plek voor ruim 3.000 fietsen. NS beheert de stalling.
Werken bij nacht en ontij
Tussen zaterdag 22 februari en zondag 1 maart reden er geen treinen over de sporen bij station Driebergen-Zeist, zodat ProRail en de aannemer de werkzaamheden veilig uit konden voeren. Als het harder waait dan windkracht 6 mag er niet aan de bovenleidingen worden gewerkt. Hoewel het wél zo hard waaide, is het werk op tijd afgekomen.
Afronding
“Op zondag 23 februari was de storm helemaal op zijn hoogtepunt en leek het dat we helemaal niet konden werken’, zegt bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail. ‘Daarom hebben we een flink deel van de werkzaamheden naar voren gehaald en in de nacht van zaterdag op zondag al uitgevoerd. De klus is geklaard. Nu laten we de kleding drogen en gaan ProRail en BAM tot 31 maart door met de afrondende werkzaamheden.”