![icnguitfabriek Lelylijn](https://www.otar.nl/wp-content/uploads/2022/12/icnguitfabriek-696x391.jpg)
De ministers van Transport van de 27 lidstaten van de EU hebben op 5 december besloten dat de Lelylijn wordt opgenomen in het uitgebreide TEN-T netwerk. Daardoor maakt de beoogde nieuwe spoorlijn kans op Europese subsidies.
TEN-T staat voor Trans-Europees Transport Netwerk. Wegen, spoorwegen en vaarwegen die onderdeel uit maken van TEN-T voldoen allemaal aan bepaalde Europese standaarden waardoor wegverkeer, boten en treinen zich duurzaam en snel door Europa kunnen verplaatsen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Met dit besluit van de Transportraad staat de Lelylijn letterlijk op de kaart. Dat is een belangrijke en mooie stap op weg naar realisatie van de spoorlijn. Natuurlijk is er nog heel veel werk te doen, maar dit Europese besluit helpt ons daarbij en daagt ons tegelijkertijd ook uit echt werk te maken van de Lelylijn.”
Derde categorie
Binnen TEN-T zijn er drie typen netwerken: het TEN-T kernnetwerk, een uitgebreid kernnetwerk en een uitgebreid netwerk. Het kernnetwerk moet in 2030 aan alle Europese afspraken voldoen, het uitgebreide kernnetwerk in 2040 en het uitgebreide netwerk in 2050. De Lelylijn zal, als het aan de 27 ministers ligt, worden opgenomen in het uitgebreide TEN-T netwerk. Niet alleen de Europese Transportministers hebben een stem als het over TEN-T gaat, ook het Europese Parlement beslist mee. De verwachting is daarom dat de opname van de Lelylijn op het TEN-T netwerk eind 2023 definitief zal zijn.
Coalitieakkoord
In het coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet 3 miljard euro reserveert om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. Op dit moment wordt uitgewerkt hoe de Lelylijn kan bijdragen aan versterking van de economie, de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.
Wens eindelijk in vervulling?
De wens om het noorden en de Randstad dichter bij elkaar te brengen met een nieuwe spoorverbinding leeft in de noordelijke provincies al sinds eind jaren 60. In 2004 schreef kabinet Balkenende II een aanbesteding voor de lijn uit en reserveerde het ook alvast het benodigde budget: 2,73 miljard euro. Maar in november 2007 blies Camiel Eurlings, toen minister van Verkeer en Waterstaat, het plan af.
Fors kortere reistijd
Mocht de Lelylijn er komen, dan kan de reistijd per trein tussen Groningen en Schiphol worden teruggebracht naar 1 uur en 30 minuten. Nu duurt zo’n reis nog 2 uur en 5 minuten. Dat lijkt echter niet de belangrijkste reden waarom de Europese Transportministers deze lijn in het TEN-T netwerk willen opnemen. Het uiteindelijke doel ligt verder: vanuit Groningen kan de lijn worden doorgetrokken naar Hamburg, via Bremen.
Kosten
Hoe de Lelylijn precies moet gaan lopen, is nog niet besloten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht dat de aanleg van de Lelylijn tussen de 6 en 9 miljard euro zal kosten.