Van 26 februari tot en met 5 maart worden in de Willemsspoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid de houten dwarsliggers vervangen. Door betonnen maar ook kunststof varianten. Laatstgenoemde, duurdere oplossing moet het verzakken van de tunnel voorkomen, aldus ProRail.
Ook wordt een deel van de spoorstaven vervangen. Twee jaar geleden is vijf kilometer aan spoor in de tunnel vernieuwd en is een groot deel van de houten dwarsliggers vervangen. Nu is de rest aan de beurt. Tijdens de werkzaamheden, die in opdracht van ProRail worden uitgevoerd door Swietelsky Rail, stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak.
Kunststof dwarsliggers
Betonnen dwarsliggers gaan langer mee dan houten dwarsliggers. Een nadeel is dat beton een stuk zwaarder is dan hout. “Daarom is op een aantal plekken gekozen voor kunststof dwarsliggers. Deze zijn duurder, maar ook lichter dan de betonnen variant en moeten voorkomen dat de tunnel verzakt”, aldus ProRail.
Ombouwtrein
Voor het eerst wordt in een tunnel gewerkt met een ombouwtrein. Deze RUS1000 werktrein tilt het spoor op, vernieuwt de dwarsliggers en spoorstaven en plaatst het spoor weer terug. Hoeveel geluidsoverlast dit geeft, is volgens ProRail nog moeilijk in te schatten: “We verwachten dat het geluid bij de monding van de tunnel het hardst zal zijn.”
Andere uitdagingen
“In een tunnel lopen we tegen andere uitdagingen aan dan in de open lucht”, stelt ProRail. “We hebben voorzorgsmaatregelen getroffen om de werknemers te beschermen tegen stof en geluid. Zo maken we de ballast nat en plaatsen we filters op machines. Alle stof die vrijkomt moeten we afvoeren. De normale ventilatie van de tunnel is hiervoor niet voldoende. Daarom zetten we een fluisteraggregaat in dat een stuk zuiniger is en minder overlast geeft dan het gebruikelijke dieselaggregaat.” In januari kwamen bij werkzaamheden in een andere spoortunnel, de Schipholtunnel, nog dieseldampen vrij die ervoor zorgden dat NS-medewerkers in Schiphol Plaza onwel werden. ProRail heeft toen extra maatregelen getroffen.