Het kabinet trekt komend jaar fors meer geld uit voor emissievrije machines in de bouw. Er is 60 miljoen euro subsidie voor bouwbedrijven om over te stappen op zulke machines.
Het gaat bijvoorbeeld om elektrische hijskranen, betonmixers op waterstof en graafmachines op batterijen. Dergelijk bouwmaterieel stoot geen uitlaatgassen uit en dus ook geen stikstof. Ook voor ondernemers die een vrachtwagen zonder uitlaatgassen willen rijden, komen meer subsidiemogelijkheden.
‘Meters maken’
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “We weten allemaal dat stikstof een probleem is, ook voor de bouw. Met uitstootvrije machines helpen we dat probleem steeds verder de wereld uit. Ik weet dat de bouw graag wil, want vorig jaar was de subsidiepot binnen één dag leeg. Daarom stop ik er komend jaar fors meer in, want ik wil echt meters maken met de sector. Op weg naar een bedrijvige bouwplaats, maar zonder stikstof en uitlaatgassen.”
Geen geitenpaadjes
De uitspraak van de Raad van State over Porthos heeft de noodzaak om duurzamer te bouwen extra onderstreept. Op de Waterbouwdag, op 17 november in Utrecht, riep Femke Zevenbergen van de Vereniging van Waterbouwers de sector al op om geen ‘geitenpaadjes’ te bewandelen om onder de stikstofregels uit te komen, maar vol te gaan voor de omschakeling naar andere brandstof. “We moeten af van onze dieselverslaving en op een andere manier naar de uitdagingen kijken”, zei Zevenbergen. “In plaats van tijd en geld moeten we bij projecten de emissie centraal stellen. Als we functioneler naar het probleem kijken, dan geloof ik dat de uitspraak van de Raad van State juist helemaal geen dramatische gevolgen hoeft te hebben.”
Oplossingen
Het kabinet sluit zich bij die visie aan en heeft in reactie op de Porthos-uitspraak besloten 400 miljoen extra uit te trekken voor schoon en emissieloos bouwen. Volgens het kabinet heeft stikstofvrij materieel voor de bouw de toekomst om te kunnen blijven bouwen. Immers, als je geen stikstofruimte gebruikt, hoef je die ook niet te zoeken. De bouwbedrijven in de gww kunnen subsidie krijgen bij de aanschaf van een schone bouwmachine, of voor de ombouw van een vervuilende bouwmachine naar een schone. Ook voor het plaatsen van katalysatoren, waarmee veel vuile stoffen opgevangen worden zodat ze niet in de lucht terechtkomen, zijn subsidiemogelijkheden.
Vaak veel duurder
De subsidie is nodig omdat bouwmaterieel op waterstof of batterijen vaak veel duurder is dan materieel dat op diesel draait. Bouwers kunnen met de subsidie tot maximaal 40 procent van het prijsverschil met diesel vergoed krijgen. Voor kleinere ondernemers ligt dat percentage hoger dan voor grotere ondernemers, om ook het mkb te helpen bij de overstap.
Ook bij aanschaf vrachtwagen
Ook bij de aanschaf van een uitstootvrije vrachtwagen kunnen ondernemers een steuntje in de rug krijgen. In 2023 is daar in totaal 30 miljoen voor beschikbaar. Dat is 5 miljoen euro meer dan vorig jaar.