Jaar ‘vertraging’ bij renovatie Van Brienenoordbrug

Van Brienenoordbrug
Van Brienenoordbrug | Foto: Rijkswaterstaat

De renovatieplanning van de Van Brienenoordbrug is een jaar opgeschoven. Dat heeft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer in een brief laten weten. De start van de renovatie stond gepland voor de zomer van 2025. Dat is dus verzet naar de zomer van 2026.

De renovatie van de Rotterdamse brug behelst vervanging van de westelijke boogbrug door een nieuwe brug, vernieuwing van de oude westelijke boogbrug en uitwisseling
met de oostelijke boogbrug, en renovatie van het beweegbare deel van de brug.

Nieuwe planning

De voorbereiding van het omvangrijke project vergt meer tijd dan aanvankelijk geraamd. Ook de geraamde duur van de werkzaamheden zelf is bijgesteld. In de nieuwe planning is de vervanging van de westelijke boogbrug gepland in en rond de zomer van 2026, de beweegbare delen in en rond de zomer van 2027 en de oostboog in en rond de zomer van 2028. Bij de eerste plannen was overigens al een slag om de arm gehouden ten aanzien van de haalbaarheid van het tijdpad. In juni 2020 schatte het ministerie de kosten tussen de € 380 – 600 miljoen. De huidige raming ligt ‘aan de bovenkant van deze bandbreedte’, zo schrijft de minister.

Afstemming met andere projecten
Er vindt afstemming plaats met werkzaamheden van andere projecten, waaronder
het project A27 Houten Hooipolder. De Van Brienenoordbrug in de A16 en de A27
betreffen belangrijke Noord-Zuid-routes en liggen in elkaars omleidingsroute. In
2026 vinden de werkzaamheden van beide projecten in dezelfde zomer plaats, maar na elkaar.

Overlast is onvermijdelijk

Dat het wegverkeer en de scheepvaart hinder zullen ondervinden van de renovatie van de Van Brienenoordbrug is onvermijdelijk. Om deze hinder, die ook voelbaar zal zijn buiten de regio Rotterdam, te beperken wordt een bereikbaarheidsplan opgesteld, met een mix van verkeersmaatregelen, mobiliteitsmanagement en communicatie. Het scheepvaartverkeer zal echter hoe dan ook met flinke omvaartijden te maken krijgen.