Oer-Hollands familiebedrijf wereldleider in offshore kranen
Dat Nederland in de wereld groot is in de waterbouw is alom bekend. Dat Nederland ook een prominente rol speelt in de wereld op het gebied van kranen is minder bekend. Huisman uit Schiedam is als familiebedrijf uitgegroeid tot wereldleider op het gebied van ‘heavy lift’ offshore kranen en gaat vol voor duurzame energie. Die rol als wereldleider prikkelde OTAR tot een interview met Charlotte Roodenburg, verantwoordelijk voor New Build Sales en samen met haar broer David Roodenburg de derde generatie binnen dit oer-Hollandse familiebedrijf.
Auteur: Jos van Maarschalkerweerd
Ontstaansgeschiedenis
De geschiedenis start in 1929, toen de heer M.M. Huisman het staalconstructiebedrijf Huisman oprichtte. Een klein bedrijf, dat jarenlang een regionale rol speelde in Rotterdam. Huisman deed in laadbomen, de voorloper van de moderne scheepskraan. Nadat Huisman in 1980 eigendom werd van de familie Roodenburg is het hard gaan groeien. Het begon met Ies Roodenburg en zijn zoon Joop. Joop was oprichter van International Transport Rigging and Engineering Consultants (ITREC). Het eerste gezamenlijke project van ITREC en Huisman was het ontwerpen en bouwen van de Taklift 4. De bok had een hefvermogen van 2.200 ton, terwijl een massa van 3.000 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren. De Taklift 4 is onder andere ingezet bij de bouw van Oosterscheldekering, waarbij het schip de stalen schuiven, de verkeerskokers, drempelbalken en dorpelbalken op de plaats hing. Eveneens is deze bok in 1987 ingezet tijdens de berging van de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge. Huisman heeft zich verder doorontwikkeld in het ontwerpen, fabriceren en onderhouden van zware constructie-installaties voor ‘s werelds meest vooraanstaande bedrijven in de markten voor duurzame energie, olie en gas, civiele werken, naval en recreatie. Het bedrijf groeide van 20 medewerkers in 1980 naar 2.500 medewerkers nu. Joop Roodenburg nam in 1990 het roer over van zijn vader. In 2020 volgt David Roodenburg zijn vader Joop weer op en is de huidige CEO van Huisman. Charlotte Roodenburg behoort ook tot die 3e generatie en is verantwoordelijk voor de verkoop van alle nieuwe producten van Huisman.
![](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015985L0017976P001_FOTO7HuismanCharlotteRF0068_1536.jpg)
Missie en visie
‘Wij faciliteren het proces naar hernieuwbare energie’
Waarden
![Huisman Huisman](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015979L0017976P001_FOTO12x700mtHeavyLiftMastCrane1_1536.jpg)
![](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015980L0017976P001_FOTO21600mtLegEncirclingCrane1_1536.jpg)
Markten
Duurzaamheid van productieproces
‘Integer zakendoen zit in het DNA van het familiebedrijf’
Innovaties
Om wereldleider te worden en te blijven moet een bedrijf innovatief zijn. Charlotte: ‘Huisman is niet innovatief maar super innovatief. In deze markt wordt veel gekopieerd, maar voor Huisman geldt dat zelfs een kopie geen kopie is. Door die ontwikkeling zetten we vaak nieuwe industriestandaards neer en maken we al bijna 100 jaar impact met ‘step changing’ technische oplossingen die variëren van opzichzelfstaande componenten tot zeer geavanceerde, geïntegreerde systemen.” Al in 1984 zette Huisman de standaard voor de Heavy Lift Mastkraan waar inmiddels 100 kranen van zijn gebouwd. En speciaal voor de windindustrie ontwerpt en maakt Huisman de Leg Encircling Crane (LEC) voor het gebruik aan boord van jack-up schepen. Dit is de grootste kraan ter wereld. Deze kraan heeft een geringe uitzwaai aan de achterzijde, waardoor optimaal gebruik gemaakt kan worden van de vrije dekruimte. Deze kranen zijn de kranen die de huidige en toekomstige generatie turbines kunnen installeren.
Roodenburg: “Offshore windturbines worden zowel groter als zwaarder. En door de grote ambities van de sector zullen windparken in diepere wateren worden geïnstalleerd. In de toekomst spelen drijvende schepen een belangrijke rol bij de installatie van funderingen, omdat ze geen dieptebeperkingen hebben en in staat zijn om de grotere kraancapaciteit te bieden die nodig is voor grotere, zwaardere monopiles. Om vanaf een bewegend schip een windturbine te plaatsen is een zeer innovatieve ‘wind tool’ ontwikkeld, de Motion Compensated Pile Gripper.” De grijper voorkomt dat de monopile tijdens het zakken en heien ongecontroleerd gaat bewegen en houdt deze verticaal terwijl het de scheepsbewegingen in het horizontale vlak compenseert. Deze specifieke grijper kan ook worden gebruikt om de monopile recht op te zetten en de monopile in te bewaren tijdens het verplaatsen van het schip, waardoor er op dekruimte wordt bespaard. De eerste ervaringen zijn heel positief.
![](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015981L0017976P001_FOTO3MotionCompensatedPileGripper3_1536.jpg)
De huidige geopolitieke situatie bedreigt de traditionele aanvoerlijnen van energie. Om op dit moment betrouwbare toegang tot energie te garanderen, wordt Europa gedwongen een reeks alternatieve bronnen te overwegen. Zo heeft de Nederlandse overheid recent vergunningen afgegeven om breder gebruik te maken van de aardgasreserves van de Noordzee. Charlotte Roodenburg: “Ik denk en vind dat we voorlopig niet van fossiele brandstoffen af zijn. Als je deze grondstoffen wilt ontwikkelen moet je het echter wel op de meest duurzame manier doen. Om die reden hebben we de rig ontwikkeld. Het Harsh Environment Semi-Submersible Drilling Rig is voor ruwe omgevingen ontwikkeld, waarbij de uitstoot aanzienlijk wordt verlaagd.” De efficiëntie wordt bereikt door onder meer een geëlektrificeerd robotboorsysteem met lage weerstand en een constante werksnelheid en een unieke deining-gecompenseerde boorvloer, die in staat is om in ruwe zee te werken. Dit resulteert in een verhoogde productiviteit, omdat er nu langer doorgewerkt kan worden onder moeilijke omstandigheden. Samen met het op duurzaamheid gerichte hybride energiesysteem van de rig, ‘inclusief energieopslagsystemen die geregenereerde energie opslaan’, zorgt dit ervoor dat de emissies met 30-40% per put kunnen worden verminderd. Ook een vermindering van 40% van het personeel aan boord en een grote functionele dekruimte dragen bij aan deze emissiereductie.
![](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015983L0017976P001_FOTO5WindfarmInstallationVesselHuismanSWZ06_1536.jpg)
Charlotte Roodenburg: “De ontwikkeling van een nieuwe innovatie kan meer dan 10 jaar duren. Met een holistische blik naar de marktontwikkelingen kijken en daar een oplossing voor bedenken, dat is waar we sterk in zijn. We zien bijvoorbeeld een gebrek aan (geschikte) havens ontstaan in gebieden waar windparken op zee moeten komen. Daarom hebben wij een schip ontworpen, de Windfarm Installation Vessel.Daarbij vindt de logistiek plaats op het schip, waarop bovendien dankzij bewegingscompensatie ook bij slechter weer langer doorgewerkt kan worden. Dat maakt het proces goedkoper en sneller. Dit schip is nog niet verkocht, maar daar hebben we hoge verwachtingen van. We zetten onze kennis ook in om duurzame concepten zoals Gravitricity te helpen bij het ontwikkelen en maken van hun product. Door de energietransitie wordt er dagelijks meer duurzame energie toegevoegd aan het huidige elektriciteitsnetwerk. De instabiliteit van het net neemt daardoor met de dag toe. Naast de toepassing van accu’s kan deze instabiliteit ook worden gecompenseerd door het toepassen van zogenoemde ‘frequency-responses’. Het Gravitricity systeem , is gebaseerd op een eenvoudig principe: door het hijsen en neerlaten van zware gewichten in een diepe mijnschacht, kan energie worden opgeslagen en afgegeven. Huisman levert sinds 1984 systemen voor het volledig elektrisch hijsen en neerlaten van zware lasten en gebruikt verschillende mogelijkheden om het energiesysteem van offshore-schepen te stabiliseren (in principe vergelijkbaar met de stabilisatie van het elektriciteitsnet). Gravitricity en Huisman hebben de ambitie om dit principe verder te ontwikkelen tot een innovatieve en opschaalbare oplossing. Een 250KW demonstratiemodel is in 2020 in Edinburgh geïnstalleerd. Het demonstreert de principes van het energieopslagsysteem van Gravitricity. We zijn nu bezig met het ontwerpen van een gestandaardiseerd en schaalbaar model. Doordat het model makkelijk is aan te passen aan verschillende schachten en over de weg te vervoeren is, is dit een erg kosten-efficiënte oplossing.
Meer informatie
www.huismanequipment.com/nl/
![](https://digimagazineotar.nl/_acquimedia/otar/20221213/beelden/D0015984L0017976P001_FOTO6FREE300dpiGRAVITRICITYTOWERINSTALLLEITH584_1536.jpg)
Longreads zijn artikelen uit het magazine die wekelijks geplaatst worden op OTAR.nl