Sinds vanmorgen rijden er weer treinen over het spoor bij Voorschoten. De afgelopen weken is hard gewerkt aan het herstel van het spoor, na het treinongeluk op 4 april. In de laatste dagen ging dat voorspoediger dan verwacht.
Eerder was de verwachting dat het treinverkeer pas op 21 april weer opgestart zou worden. Maar de afgelopen dagen verliepen de werkzaamheden voorspoedig. Onder meer het spoor is vernieuwd, veiligheidssystemen zijn opnieuw geplaatst en getest en ook de bovenleiding is hersteld. Bovendien is er nieuwe ballast geplaatst en zijn de kapotte dwarsliggers vervangen.
Ingewikkelde operatie
Voordat het herstel van het spoor kon beginnen, moest eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk worden uitgevoerd en moesten politie, Inspectie Leefomgeving en Transport en het Openbaar Ministerie de locatie van het ongeval vrijgeven. Daarna moesten de ontspoorde treinstellen worden geborgen. Dat laatste bleek een ingewikkelde operatie. Er is een tijdelijke weg door een drassig weiland aangelegd en er is een opstelplaats ingericht voor de kranen die de treindelen weg moesten takelen. Twee delen van de trein zijn vervolgens via de tijdelijke weg afgevoerd, de overige gingen via het spoor. Daarvoor moesten eerst nog wel nieuwe spoorstaven worden gebracht. Op tweede paasdag (10 april) begon Mammoet met het bergen van de treinstellen.
‘Meer tijd en personeel nodig’
Sinds 12 april werkt aannemer BAM aan het herstel van het spoor. De bovenleiding moest worden hersteld en er zijn bovenleidingsportalen geplaatst. Het spoor was kapot, er waren dwarsliggers beschadigd en ook de veiligheidssystemen die in het spoor zitten, moesten worden nagekeken en waar nodig hersteld. De verwachting was oorspronkelijk dat er op dinsdag 18 april weer treinen konden rijden op het traject, maar dat werd tussentijds bijgesteld naar vrijdag 21 april. “Nu we de schade volledig in kaart hebben kunnen brengen, zien we dat er meer stuk is”, liet spoorbeheerder ProRail op 14 april weten. “Daarom hebben we meer tijd en personeel nodig. Het tekort aan specialistisch bovenleidingpersoneel speelt hierbij mee. Er moet drie kilometer bovenleiding opnieuw bevestigd worden.”
Voortvarender
Uiteindelijk verliep het werk dus toch nog iets voortvarender. Tot donderdagochtend vroeg is er nog hard gewerkt om de laatste zaken af te ronden, waarna het spoor bij Voorschoten weer in dienst genomen kon worden.