Dit najaar tests met WINK batterijtrein

batterijtrein getest - foto van een WINK-trein in landschap
WINK-trein op HVO diesel tussen Groningen en Leeuwarden | © Arriva

ProRail, Arriva, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland gaan de innovatieve WINK batterijtrein testen. Daarmee wordt onderzocht of op trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden een zero-emissie-alternatief mogelijk is.

Voor de test wordt een Arriva WINK-trein, die normaal op HVO Hydrotreated Vegetable Oil rijdt, omgebouwd door Stadler. Met HVO, gemaakt van afgewerkte keukenoliën, als brandstof wordt al een reductie van 90% CO2-uitstoot gerealiseerd ten opzichte van gewone diesel. Bij het ontwerp van deze voertuigen is al voorgesorteerd op gereedmaking om in de toekomst elektrisch te kunnen rijden op (deels) geëlektrificeerd spoor. De WINKS hebben al een stroomafnemer en batterijen voor de opslag van energie die vrijkomt bij het remmen. Deze batterij gaat na aanpassing als een soort accu fungeren. De batterijtrein wordt in het najaar getest op de trajecten Almelo-Hardenberg en Leeuwarden-Harlingen/Stavoren.) Een test op het traject Zevenaar-Doetinchem wordt ook nog overwogen.

Testen

Het onderzoek in de testritten richt zich op meting van het tempo waarmee de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook wordt geanalyseerd hoe het switchen tussen de bovenleiding en de batterij (of dieselmotor). Snelheid maken vanuit stilstand en stroomverbruik zijn ook testonderwerpen.

Emissieloos treinvervoer

De onderzoeksresultaten gaan een rol spelen in de ontwikkeling van tractiebatterijen voor treinen. De proeven met de batterijtrein passen in de ambitie om in de toekomst tot emissieloos treinvervoer te komen. Naast deze proef onderzoekt ProRail met partijen ook of treinen die op waterstof rijden een alternatief kunnen zijn.