City Deal Fietsen: Iedereen die wil, moet kunnen fietsen

City Deal Fietsen - rij sturen van geparkeerde fietsen
Foto Den Harman | Wikimedia Commons

Iedereen die wil, moet op de fiets kunnen stappen. Dat betekent dat mensen toegang moeten hebben tot een goede, veilige en passende fiets; en de vaardigheden moeten hebben om veilig te kunnen fietsen. Daar zetten gemeenten, bedrijven, maatschappelijke partners en het kabinet zich voor in. Op de Dag van de Stad, 9 oktober, is de City Deal Fietsen voor Iedereen ondertekend.

Het gaat om mensen, onder wie kinderen, die het fietsen om uiteenlopende reden niet zelf kunnen organiseren. Bijvoorbeeld omdat ze nooit hebben geleerd om te fietsen of het niet kunnen betalen. Bij deze City Deal zijn 14 gemeenten, 6 maatschappelijke partners, 3 ministeries en 2 bedrijven betrokken. Zij investeren tijd én geld in deze samenwerking. Voor de komende 4 jaar is in totaal bijna € 3 miljoen beschikbaar voor projecten in wijken, steden en landelijk gebied voor het stimuleren van het hebben en kunnen fietsen.

Twintig procent fiets (bijna) nooit

Nederland heeft meer fietsen dan mensen. Met elkaar hebben we 23 miljoen fietsen. Tegelijkertijd heeft niet iedereen in Nederland een fiets; van alle Nederlanders vanaf 6 jaar oud heeft 12% op dit moment geen fiets. Ruim 20% van de mensen fietst nooit of bijna nooit. Een deel hiervan, onder wie kinderen, heeft moeite om het fietsen zich eigen te maken. Bijvoorbeeld omdat ze nooit geleerd hebben om te fietsen van hun ouders die zelf dit ook nooit hebben geleerd, het niet gewend zijn, of omdat ze een fiets en het onderhoud ervan niet kunnen betalen. In elke basisschoolklas (in de stad) zitten gemiddeld 2 kinderen die geen fiets hebben. 1 op de 11 kinderen fietst nooit of nauwelijks.

Voorbeelden projecten

Vanuit de samenwerking binnen de City Deal gaan partners nieuwe projecten starten en succesvolle bestaande projecten opschalen. Er wordt in verschillende gemeenten en provincies al actie ondernomen op het hebben van een fiets en het kunnen fietsen. Zo zet de gemeente Arnhem zich in om jongeren de kans te geven zich te ontwikkelen en volwassenen mee te laten doen op de arbeidsmarkt door middel van de fiets. Stichting Leergeld, ook een van de City Deal-partners, helpt jaarlijks zo’n 20.000 kinderen aan een fiets. Dit doen zij vaak in samenwerking met het Kinderfietsenplan van de ANWB die lokaal tweedehands fietsen inzamelt en opknapt met vrijwilligers. De gemeenten Maastricht en Rotterdam verzamelen tweedehandsfietsen, repareren deze en geven ze (voor een kleine vergoeding) aan mensen met een kleine beurs.

City Deals

City Deals zijn een initiatief van het interbestuurlijke innovatieprogramma Agenda Stad. Met de inzet van City Deals werkt het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan het versterken van groei, innovatie, veiligheid en leefbaarheid in de Nederlandse steden. In City Deals worden concrete samenwerkingsafspraken tussen steden, Rijk, andere overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties verankerd. Die deals leiden tot innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. De City Deal Fietsen voor Iedereen is de 31e City Deal.

Deelnemende partijen City Deal

  • Gemeente Amsterdam
  • Gemeente Apeldoorn
  • Gemeente Arnhem
  • Gemeente Den Haag
  • Gemeente Eindhoven
  • Gemeente Enschede
  • Gemeente Haarlem
  • Gemeente Heerlen
  • Gemeente Leeuwarden
  • Gemeente Leiden
  • Gemeente Maastricht
  • Gemeente Rotterdam
  • Gemeente Utrecht
  • Gemeente Zwolle
  • ANWB
  • BOVAG
  • Beweegalliantie
  • Fietsersbond
  • Platform 31
  • Stichting Leergeld
  • Decathlon
  • Heijmans
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport