Het BACS-consortium heeft in samenwerking met Siemens Mobility de 64 kilometer lange Blauwe Lijn (Lijn 1) en Rode Lijn (Lijn 2) van de Riyad Metro succesvol voltooid. Op deze metrolijnen gaan 67 Siemens Mobility Inspiro-treinen rijden en het beveiligingssysteem voorziet in volledig geautomatiseerd vervoer zonder conducteurs.
De bouwwerkzaamheden voor het project zijn in 2013 van start gegaan. Denopleveriung is een mijlpaal in de ontwikkeling van het openbaar vervoer in de hoofdstad van Saudi-Arabië. Het biedt bewoners en bezoekers een snelle, veilige en milieuvriendelijke regionale vervoersoplossing op de Blauwe en Rode Lijn vanaf december.
Dit ultramoderne transportsysteem voldoet niet alleen aan de huidige transportbehoeften van Riyad, maar ondersteunt ook de toenemende mobiliteitsvraag. Zo bereidt Saudi-Arabië zich voor op het organiseren van de AFC Asian Cup 2027, zal in 2030 de World Expo ontvangen, in 2034 de Asian Games organiseren en wil ook de FIFA World Cup 2034 organiseren.
Mega-openbaarvervoersnetwerk
Michael Peter, CEO van Siemens Mobility: “De metropool Riyad groeit snel en maakt een sterke economische ontwikkeling door. Om de verwachte bevolkingsgroei aan te kunnen, realiseert de Saudi-Arabische regering een van de grootste regionale openbaarvervoersnetwerken ter wereld. Deze investering maakt een efficiënt, veilig en duurzaam openbaar vervoer mogelijk, creëert duizenden banen en versterkt de economie. De Blauwe en Rode Lijn, die volledig automatisch zijn, maken het mogelijk dat treinen elkaar sneller opvolgen en verhogen de capaciteit van het netwerk aanzienlijk. Deze lijnen bieden de bewoners van Riyad digitale en duurzame mobiliteit aan en zijn een voorbeeldproject voor de turnkey-business van Siemens Mobility.”
Inbreng Siemens
Het indrukwekkende project in Riyad omvat zes (ondergrondse) metrolijnen met een totale lengte van 176 kilometer en 842 bussen die samen over een afstand van 1.900 kilometer rijden. Siemens Mobility speelde bij de ontwikkeling een belangrijke rol en leverde niet alleen 67 Inspiro-treinen, maar heeft ook de Blauwe en Rode Lijn uitgerust met het meest geavanceerde Communications-based Train Control System (CBTC). Naast de bouw heeft Siemens Mobility een serviceovereenkomst afgesloten met de Capital Metro Company (CAMCO), een gezamenlijke onderneming van RATP Dev en SAPTCO, exploitant van de Blauwe en Rode Lijn. De overeenkomst omvat een implementatiefase, gevolgd door drie jaar onderhoud aan alle componenten en systemen van Siemens Mobility en aan de infrastructuur.
Siemens Mobility heeft sinds 2006 een grote bijdrage geleverd aan de infrastructuur van het Koninkrijk en is daarmee al 18 jaar een belangrijke driver van de transformatie. Het bedrijf implementeerde het eerste European Train Control System (ETCS) in de Golf-Coöperatieraad (GCC) voor de Oost-West-spoorverbinding en verbeterde zowel het personen- als het goederenvervoer tussen Riyad en Dammam. Ook realiseerde Siemens Mobility geavanceerde oplossingen voor het Haramain-Hogesnelheidslijnproject. Verder speelde Siemens Mobility een centrale rol bij de elektrificatie van de Al Mashaaer Al Mugaddassah metrolijn, die hierdoor efficiënter geworden is.
Geautomatiseerde ondergrondse metro
De 41 vierdelige en 26 tweedelige automatische metrotreinen van het type ‘Riyadh Metro’ zijn gebaseerd op het Inspiro-platform van Siemens Mobility en afgestemd op het klimaat in de regio. Een krachtige airconditioning installatie zorgt voor een aangename temperatuur. Filters en dichtingen verhinderen dat zand terechtkomt in onder meer de airconditioning installatie en remmen. Ook zijn de treinen automatisch gekoppeld. Hierdoor kan de exploitant vanuit de centrale op afstand beslissen welke treinen gekoppeld en ontkoppeld worden om de lengte van de treinen flexibel aan te passen op de vraag. De Inspiro-treinen voorzien reizigers van uitgebreide informatie, inclusief multimediale content om de reiservaring te verrijken. De metrotreinen in Riyad gaan optimaal om met energie en kunnen voor een groot deel worden gerecycled. De onderhoudskosten zijn laag. Een mijlpaal in het project was het leveren van de eerste metrotreinen in Riyad in 2018.
BACS-consortium
Het BACS-consortium staat onder leiding van Bechtel, samen met het lokale bouwbedrijf Almabani en Consolidated Contractors Company. Het consortium werkt samen met Siemens Mobility.