Binnenkort start het groot onderhoud aan de Vondelingenweg in Rotterdam. Deze weg is een belangrijke verbinding tussen de A15 en de Rotterdamse haven.
Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis voeren het levensduurverlengend onderhoud (LVO) samen uit. De werkzaamheden starten in april en duren tot oktober 2025.
Het LVO is nodig, omdat de Vondelingenweg tekenen vertoont van slijtage en schade aan de verhardingsconstructie. Het onderhoud – inclusief viaducten, kruisingen en enkele toe- en afritten – moet de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het omliggende gebied waarborgen.
De Vondelingenweg is de toegangs- en verbindingsweg tot de Waal- en Eemhaven, Vondelingenplaat, Port Park Pernis, Distripark Eemhaven en de woonkernen Pernis en Hoogvliet.
Calamiteitenroute
Onlangs rondden Havenbedrijf Rotterdam en Boskalis de bouwteamfase af, waarna het project LVO Vondelingenweg definitief werd gegund aan Boskalis. Tijdens de bouwteamfase is een planning gemaakt voor de onderhoudswerkzaamheden waarbij er zo min mogelijk overlast is voor iedereen die van de Vondelingenweg gebruik maakt. In die planning is zoveel mogelijk rekening gehouden met de eisen en wensen vanuit de bedrijven, de (bestuurlijke) omgeving en de hulpdiensten. De Vondelingenweg is namelijk een belangrijke calamiteitenroute.
Groot onderhoud
Het LVO omvat onder meer het vernieuwen van de verharding van de Vondelingenweg vanaf het kruispunt met de Petroleumweg tot de overgang van betonplaten naar asfalt bij het Reewegviaduct. Waar nodig worden middengeleiders, wegmeubilair, bermen en andere infrastructuurassets vernieuwd.
Er worden vijf viaducten (Oudelandviaduct, Groenedijkviaduct, Gaderingviaduct, viaduct Oud Pernisseweg en Vondelingenviaduct) vernieuwd. Daarnaast wordt het fietspad ten noorden van de Vondelingenweg opgeknapt en worden er verkeersregelinginstallaties aangelegd.
De werkzaamheden zullen verkeershinder veroorzaken; Havenbedrijf Rotterdam zet omleidingsroutes in. De wegafzettingen en omleidingen zullen gedurende het onderhoud veranderen; het Havenbedrijf kondigt dit twee weken voor de werkzaamheden aan via de borden
Duurzaam
Boskalis claimt dat de uitwerking van het ontwerp en de uitvoering zullen leiden tot een CO2-reductie van circa 50 procent. Dat wordt volgens het bedrijf gerealiseerd door onder meer het gebruik van betonverharding van hergebruikt betongranulaat, hergebruikt asfalt en de inzet van elektrisch materieel.