Laadpalen

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil een gezamenlijk Europees actieplan om de verkoop van elektrische voertuigen (EV’s) te stimuleren.

Scholz riep hiertoe op tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos. Daarbij gaat het niet alleen om subsidies, maar ook om het op EU-niveau coördineren van de laadinfrastructuur. Alleen op die manier kan Europa de concurrentie van China en de VS het hoofd bieden, denkt Scholz. De bondskanselier vreest dat Europa (verder) achterop raakt als een gezamenlijke strategie uitblijft. De uitspraken van Scholz liggen waarschijnlijk aan de vooravond van het onthullen van een EU-breed plan om de verkoop van EV’s te stimuleren.

 

Vergroten toegankelijkheid

Scholz wil de toegankelijkheid van EV’s op twee manieren vergroten. In eerste instantie door de financiële drempel voor de aanschaf van een EV te verlagen (subsidies en belastingvoordelen). Daarnaast moet de laadinfrastructuur verbeterd worden, met name in de minder ontwikkelde regio’s. Volgens Scholz kunnen bij een gezamenlijk optrekken van Europese landen schaalvoordelen worden benut, wat zowel consumenten als producenten ten goede komt.

Momenteel stagneert de vraag naar EV’s in de EU. Consumenten vinden de aanschafprijzen te hoog en in veel landen wordt de beperkte beschikbaarheid van laadpunten als een obstakel gezien.

 

Opmerkelijk

De oproep van Scholz staat niet op zichzelf – eerder al pleitte de Franse minister van Industrie, Marc Ferracci voor een gelijk Europees speelveld op het gebied van (het subsidiëren van) EV’s – maar is wél opmerkelijk: twee jaar geleden was het Duitsland dat zich sterk verzette tegen de EU-plannen om de verkoop van auto’s met benzinemotoren vanaf 2035 te verbieden, wat ten gunste van EV’s zou uitpakken. Onder druk van het land werd toen overeengekomen dat auto’s op e-fuels (synthetische brandstoffen op basis van waterstof en koolstof) nog wel gemaakt mogen worden.