In het programma Innovaties in de Kustlijnzorg zijn negen innovaties uitgewerkt om de verduurzaming van het Nederlandse kustonderhoud te versnellen. Rijkswaterstaat (RWS) en marktpartijen hebben hieraan tussen 2018 en 2024 samengewerkt in innovatiepartnerschappen. Dit heeft veel technische kennis opgeleverd over de verduurzaming van het Nederlandse kustonderhoud en inzicht gegeven in de randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn. De resultaten zijn deze week gepresenteerd op de InfraTech in Rotterdam.
Kustonderhoud is van levensbelang om Nederland te beschermen tegen de zee. RWS heeft de ambitie om dit kustonderhoud klimaatneutraal en circulair uit te voeren en dat vraagt om nieuwe, innovatieve manieren van denken en werken. In 2018 startte RWS daarom een aanbesteding voor duurzame methoden om de Nederlandse kust met zand te onderhouden. Dit leverde negen kansrijke voorstellen op die een onderzoeks- en ontwikkeltraject hebben doorlopen
Verschillende methoden
Marktpartijen en RWS hebben de innovaties samen verder gebracht tot verschillende stadia van uitwerking. Zo is onder meer met scheepsbouwer Royal IHC aangetoond dat het nu al technisch mogelijk is om een sleephopperzuiger te bouwen die vloeibare waterstof als energiebron gebruikt (de H2-Hopper).
Met Waardenburg Ecology is de Zandvleugel ontwikkeld. Door middel van modellen en bassinproeven is aangetoond dat deze onderwaterconstructie werkt door de aanwezige stroming in zee te benutten en zo zand naar de gewenste locatie te verplaatsen.
Met baggerbedrijf Jan de Nul is de effectiviteit van de ULEv-techniek onderzocht. De Ultra Low Emission vessels (ULEv) hebben een filter voor fijnstof en roetdeeltjes en een katalysator voor afbraak van stikstofoxiden (NOx). Door biodiesel te gebruiken wordt een forse CO2-reductie bereikt en de totale uitstoot sterk teruggebracht. Op basis van de gegevens over de uitstoot van de ULEv, is met Jan De Nul een meetmethode ontwikkeld om de werkelijke uitstoot van een baggerschip in realtime te meten en registreren.
Kansrijk
In het programma is niet alleen de techniek achter de innovaties ontwikkeld, maar is ook gekeken naar de inpasbaarheid van de innovatie in de omgeving en of deze past in de werkwijze van RWS. De uitgewerkte technieken en de opgedane kennis zet RWS in om de verduurzaming van baggerwerkzaamheden via het transitiepad Kustlijnzorg en Vaargeulonderhoud verder in te vullen.