De zoutdam in het spuikanaal bij het sluizencomplex IJmuiden nadert zijn voltooiing. De beweegbare zakdeur in de dam die verzilting van het Noordzeekanaal moet voorkomen is op 23 oktober op zijn plaats gehesen tussen twee pijlers. Deze deur maakt het mogelijk voor onderhoudsschepen van Rijkswaterstaat om de zoutdam te passeren, bijvoorbeeld om onderhoud uit te voeren aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
De Zeesluis IJmuiden laat bij elke schutting van zeeschepen die het Noordzeekanaal opvaren ook circa 10.000 ton zout binnen. Die verzilting is schadelijk voor flora, fauna en landbouwgrond rond het kanaal. De zoutdam helpt verzilting tegen te gaan. De bouw van de dam duurt tot in 2025. Aannemer Van Hattum en Blankevoort is tot die tijd nog bezig met onder andere de terreininrichting op de oevers van het Binnenspuikanaal naast Zoutdam IJmuiden.
Functiegereed
In maart van dit jaar werden de zware betonnen pijlers, het hart van de dam, in het kanaal geplaatst. Met het plaatsen van de zakdeur is de scheidende wand van de zoutdam gesloten. De bouwkuip is inmiddels weer vol water gelopen, zodat de constructie niet meer te zien is. De zoutdam is klaar om zoutwater af te voeren. De dam werkt als een soort brievenbus: hij maakt gebruik van het gegeven dat zout water zwaarder is dan zoet water. Het zoute water zakt vanzelf naar de bodem van het Noordzeekanaal, waar het via een opening onderaan de dam via het Spui- en Gemaalcomplex terugstroomt wordt naar zee.
Zakdeur
De zakdeur is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE. Het gevaarte is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kilo. De lekdichte deur is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. De bediening vindt plaats op de locatie van de zoutdam. Behalve met het plaatsen van de zakdeur, zijn de betrokken aannemers ook bezig geweest met het testen van vier noodschotten. Deze kunnen tijdelijk de plaats van de zakdeur innemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.
Testfase
De werkzaamheden waren over twee dagen verdeeld. Eerst is de deur geplaatst, waarbij de HEBO-Lift 5 is ingezet. Dit is een drijvende ponton met een kraan die 160 ton kan hijsen. Na het plaatsen van de deur zijn de vier noodschotten getest. Als de deur gekoppeld is aan het hydraulisch bewegingswerk begint een uitgebreide testfase, die tot eind 2024 duurt.