Op 11 oktober hebben koning Willem-Alexander en koning Filip van België de Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend. Met die handeling is na zeven jaar bouwen de bereikbaarheid van de haven van Gent voor zeeschepen aanzienlijk verbeterd.
De Nieuwe Sluis hoort met zijn afmetingen van 427 meter lang, 55 meter breed en bijna 16,5 meter diep tot de grootste sluizen ter wereld. Het complex is gebouwd omdat de oude sluis te klein was om doorvaart te kunnen verlenen aan grote zeeschepen op weg naar Gent. Het Belgisch-Nederlandse samenwerkingsproject is voor ruim driekwart bekostigd door Vlaanderen. De EU en Nederland hebben bescheiden bijdragen geleverd. Burgemeester Van Merrienboer van Terneuzen heeft de hoop en verwachting dat de Nieuwe Sluis een impuls zal zijn voor groeiende bedrijvigheid langs het kanaal van Gent naar Terneuzen en dat de regio daarvan zal profiteren in termen van werkgelegenheid.
Behalve zeeschepen profiteert ook de binnenvaart van de Nieuwe Sluis, omdat de wachttijden korter worden.
Lang gewacht
De voorbereidingen startten al in 2011. Bij de gunning van het project aan bouwcombinatie Sassevaart in 2017 was de verwachting dat het werk in 2022 gereed zou zijn. Die datum is meermalen doorgeschoven, vooral vanwege de coronacrisis, PFAS-regelgeving en ‘onbekende objecten in de ondergrond’.
De bouwwerkzaamheden zijn nog niet helemaal klaar. De komende tijd vindt nog afrondend werkplaats aan de dienstenhaven. Die tijd is ook nodig voor het trainen en inwerken van personeel dat de sluis bedient. Over enkele maanden is de Nieuwe Sluis volledig operationeel.