ERTMS
Foto ProRail

De Zeeuwse Lijn Vlissingen-Goes is aangewezen als nieuwe locatie voor het proefbaanvak ERTMS. Door de proef met het beveiligingssysteem rijden er in 2029 vier maanden lang geen treinen op dat traject. Ook de negen maanden daarna is er kans op storingen en vertragingen op het traject. De provincie Zeeland, die verplicht is mee te werken aan het project, is not amused.

Staatssecretaris Jansen kondigde de aanwijzing van de Zeeuwse Lijn op 3 oktober aan in de Kamerbrief bij de 21e voortgangsrapportage ERTMS. Zowel voor reizigers als voor goederenvervoerders van en naar de haven van Vlissingen is dit tracé een belangrijke verbinding.

Afspraken over opvangen buitendienststellingen

ProRail meldt dat er goede afspraken zijn gemaakt tussen het ministerie van IenW en de provincie Zeeland. Voor de treinreizigers wordt vervangend busvervoer geregeld. Het programma zet zich, aldus ProRail, de komende jaren volop in tot een goede invulling van deze afspraken te komen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het goed bereikbaar houden van de haven tijdens het testen. Uit de provincie Zeeland komen andere geluiden. “Het is ongewenst en een bittere pil”, reageerde provinciebestuurder Van der Maas op Omroep Zeeland. De provincie is echter verplicht mee te werken aan het testproject. Van der Maas benadrukt dat hij er alles aan gedaan heeft om de proef buiten Zeeland te houden, maar dat hij geen gehoor vond voor zijn ‘smeekbede’.

ERTMS

Met het nieuwe beveiligingssysteem maakt ProRail de slag van een analoog naar een digitaal spoor. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen en daarbuiten. ERTMS maakt het spoor veiliger, betrouwbaarder en sneller. ERTMS vergroot de capaciteit op het spoor en vereenvoudigt grensoverschrijdend treinverkeer. In 2032 moet ERTMS op de drukst bereden stukken spoor in Nederland actief zijn.

Testlocaties

Het testen en beproeven van ERTMS op een geschikte locatie is vanzelfsprekend een essentieel onderdeel van het implementatieprogramma. Het brengt echter langdurige verstoringen van de normale dienstregeling met zich mee. De staatssecretaris wees het tracé Vlissingen-Goes aan voor de proef, nadat andere trajecten zoals de Hanzelijn en tracés in Limburg afvielen. Volgens staatssecretaris Jansen kan de proef niet in het midden van het land worden gedaan. Daar hebben reizigers weliswaar betere omrijmogelijkheden per trein, maar in de Randstad zouden te veel treinen last hebben van het testproject. De Zeeuwse Lijn is overigens niet het enige spoortraject waar ERTMS beproefd wordt. Er komt ook een ERMTS-test op de lijn Leeuwarden – Harlingen.

Bij de keuze voor de Zeeuwse Lijn, zo meldt ProRail, is gekeken naar de fysieke kenmerken van de spoorlijn. Ook de impact op de landelijke dienstregeling en de bereikbaarheid voor verschillende goederen- en personenvervoerders was onderwerp van de afweging. Daarnaast speelde mee dat de volgende stap in de uitrol, naar het baanvak Kijfhoek – Belgische grens, eenvoudiger is wanneer die aansluit op proeven in Zeeland.

Proeven

De proeven moeten aantonen dat de reguliere treindienst gereden kan worden met ERTMS. Tijdens het testen komen omgebouwd spoor, omgebouwde treinen, nieuwe systemen en de nieuwe werkwijzen waarvoor personeel wordt opgeleid, voor het eerst samen.

Compensatie

Zeeland krijgt een compensatiepakket voor de overlast die reizigers zullen ondervinden in die vier maanden en de tijd erna. Zo zegt het Rijk toe mee te gaan betalen aan de komst van twee spoorwegviaducten: een bij Waterpark Veerse Meer en een bij Yerseke, waar de Zanddijk wordt aangepast.