Flitsmeister komt binnenkort met een nieuwe functie in hun app die het mogelijk maakt om automatisch tol te betalen voor de A24/Blankenburgverbinding. Op 25 september tekenende het bedrijf van de gelijknamige app hiervoor een overeenkomst met RDW.
Op 7 december 2024 gaat de A24/Blankenburgverbinding open. Deze nieuwe snelweg verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Het is de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (e-TOL) betalen. Dat betekent dat er geen tolpoortjes zijn. Camera’s registreren de kentekens van weggebruikers om het tolbedrag te bepalen. De automobilist of vervoerder kan de ritten automatisch of per tolrit online betalen.
Aanbieders van e-TOL
Kiest de weggebruiker voor automatisch betalen via Fitsmeister, dan worden de verschuldigde kosten voor de tolweg automatisch per maand gefactureerd. Deze functie zal vanaf half november 2024 beschikbaar zijn in de Flitsmeister-app, die ruim 3 miljoen gebruikers heeft.
Eerder was het al mogelijk om je bij MOVE-IZI aan te melden voor automatisch betalen. Mogelijk komen er in de toekomst nog meer aanbieders van automatisch tol betalen bij.
De overeenkomst van RDW en Flitsmeister is het startpunt van een traject waarbij Flitsmeister en RDW hun systemen op elkaar aansluiten en de nodige technische testen worden gedaan. Voor de opening van de A24/Blankenburgverbinding volgt nog een controle of alle tests aan de voorwaarden voldoen.
Andere betaalmogelijkheid
Weggebruikers die niet kiezen voor automatisch betalen kunnen hun tolrit(ten) online betalen op e-tol.nl. Dat kan maximaal 7 dagen voor de rit of binnen 3 dagen (72 uur) na de rit. Het tolbedrag voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders is €1,51 per rit. Voor vrachtauto’s en andere zware voertuigen is dit €9,13.
Blankenburgverbinding
De nieuwe A24/Blankenburgverbinding draagt bij aan een verbeterde doorstroming van het verkeer in de Rotterdamse regio. Ook versterkt het de economische positie van de Rotterdamse Haven en Greenport Westland. Voor de aanleg kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. Daarom is tol nodig om zo een deel van de aanlegkosten terug te verdienen. Weggebruikers kunnen ook altijd kiezen voor alternatieve routes, zonder tol.