PHS Rijswijk-Rotterdam
Foto ProRail

In het weekend van 24/25 augustus zijn twee nieuwe sporen in gebruik genomen op het traject tussen tussen Rijswijk en Delft Campus. Daarmee hebben ProRail en aannemer Strukton een belangrijk deel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk-Rotterdam afgerond.

De nieuwe sporen hebben een lengte van bijna vijf kilometer. De afgelopen vier weken zijn de werkzaamheden afgerond om de nieuwe sporen te kunnen opnemen in de dienstregeling. Daarna zij de nieuwe sporen aangesloten op het hoofdnet en is het tracé getest, met goede uitkomsten.

Opvangen reizigersgroei

Door deze uitbreiding rijden de treinen tussen Rijswijk en Delft Campus nu over vier in plaats van twee sporen. Met de nieuwe infrastructuur is de betrouwbaarheid van de spoormobiliteit toegenomen. En als straks ook de andere onderdelen van het PHS Rijswijk-Rotterdam gereed zijn, kunnen op dit traject meer treinen rijden. Het PHS is van belang om de reizigersgroei van de komende decennia op te vangen.

Komende werkzaamheden

Om de frequentie van het treinverkeer op te kunnen voeren moeten ook de andere werkzaamheden tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal klaar zijn. Dat gaat om minder ingrijpende aanpassingen: een upgrade van het treinbeveiligingssysteem en van de huidige sporen. Op station Schiedam Centrum komen twee sporen terug die eerder waren afgestoten bij de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. De terugkeer van die sporen is van belang om Schiedam de functie te geven van intercitystation, met een directe verbinding met Amsterdam.

PHS Rijswijk-Rotterdam

PHS Rijswijk-Rotterdam  startte eind 2019. In de afgelopen jaren zijn al meerdere deelprojecten opgeleverd, zoals een nieuwe spooronderdoorgang in Rijswijk, de uitbreiding van station Delft, de vernieuwing van station Delft Campus.