ProRail in Melvin
John Voppen, CEO van Prorail, tekent voor de entree in Melvin | Foto ProRail

Per 24 juni zijn de data van ProRail opgenomen in het online platform Meldingen verstoringen infrastructuur (Melvin), onderdeel van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Melvin toont daarmee de beschikbaarheid van weg- water- en spoorinfra op één plek. Dat bevordert de afstemming tussen infrabeheerders over werkzaamheden, en reduceert het risico dat parallelle hoofdroutes tegelijkertijd gestremd zijn.

De groeiende mobiliteit leidt tot een eveneens toenemend aantal werkzaamheden om de infrastructuur bruikbaar en veilig te houden. Het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) faciliteert de afstemming bij de onderhoudsplanning tussen de diverse infrabeheerders. Rijkswaterstaat, regionale en lokale wegbeheerders deelden hun data over ingrijpende afsluitingen van (vaar)wegen al met het NDW. Die worden gevisualiseerd in Melvin. Daar komen nu dus de gegevens van buitendienststellingen van ProRail bij.

Regionale afstemming

Het NDW bundelt niet alleen de beschikbaarheidsgegevens, het faciliteert ook regionale afstemming over stremmingen en omleidingsroutes. Dat helpt voorkomend dat parallelle hoofdroutes tegelijkertijd gestremd zijn, en dat er geen vermijdbare congestie optreedt in omleidingsroutes.

Gefaseerde entree ProRail

In eerste instantie maakt ProRail de meest impactvolle buitendienststellingen zichtbaar in Melvin. Die database is overigens uitsluitend toegankelijk voor zakelijke stakeholders; het publiek heeft geen toegang tot het systeem. De volgende stap zal zijn dat ProRail over een jaar vooruit gaat kijken en de geplande volledig stremmende buitendienststellingen in Melvin zet.

Samenwerking

“Met het toevoegen van spoordata aan Melvin zetten we een concrete stap in het verder intensiveren van de samenwerking én afstemming tussen Rijkswaterstaat, regionale en lokale wegbeheerders en ProRail”, aldus ProRail CEO John Voppen op de ProRail-site. “De bouwopgave aan de vitale infrastructuur van Nederland is groot. Daarom is het van belang voor de reiziger dat we hierin optimaal afstemmen om zo hinder te beperken.”

Toekomstproof

Frederik van Zevenbergen, gedeputeerde Zuid-Holland en RvT-lid van NDW: “Een toename van reizigers én een toename van (toekomstige) werkzaamheden vraagt om nog intensievere afstemming. Door het spoor toe te voegen aan wegen en vaarwegen, brengen we op één platform ons totale mobiliteitssysteem in kaart. Hierdoor voorkomen we verrassingen zo veel mogelijk en kan hinder beter worden beperkt.”