AI-ondersteunde beeldanalyse van bruggen en viaducten kan een doorbraak betekenen bij de inspectie van die kunstwerken. Architecten- en ingenieursbureau Sweco ontwikkelde een methode voor betoninspectie die bekijkt of onderhoud nodig is.
Welk viaduct of brug heeft onderhoud nodig? Een essentiële vraag voor infrabeheerders. Voor een inspectie moet tot nu toe altijd een persoon ter plaatse gaan kijken of er in het beton van zo’n bouwwerk scheuren zitten die dringend moeten worden gerepareerd. De inspecteur bekijkt en noteert opvallende schade op basis van richtlijnen. Dat is niet alleen erg arbeidsintensief, voor zo’n inspectie moet de weg rond een brug of viaduct ook vaak worden afgezet.
Proef bij Andel
Sweco laat nu zien dat het anders kan. Voor de provincie Noord-Brabant voerden medewerkers een inspectie uit van een viaduct over de weg N267, vlakbij het dorp Andel. Van het viaduct werden 3D-scans in hoge resolutie gemaakt. Op die scans werd speciale AI-software losgelaten, die getraind is om schade te herkennen. Hoe scherper de beelden, hoe kleiner de scheuren die AI kan herkennen.
Doelmatig beheer bruggen en viaducten
De software kan ook op andere plekken worden ingezet en gebruikmaken van beelden van camera’s die rond bruggen en viaducten hangen. Woordvoeder Nick Renooij van Sweco: “Wat wij voor ons zien is dat er gebruik gemaakt wordt van beeld dat ook nu van bruggen gemaakt wordt. Dat zou je eventueel kunnen uitbreiden met meer camera’s, maar het idee is dat er al heel veel beeld is, en dat je dat gebruikt voor inspectie en analyse. Het is niet zo dat je beeld hebt van een hele brug. En dat zal in de toekomst ook niet zo zijn, dus er blijven altijd mensen bij de inspecties betrokken. Maar je kunt het vergelijken met het onderzoek dat wij doen met Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV aan de staat van de Nederlandse spoordijken. Bij onderzoek van 1600 km spoordijk constateerden we dat bij 1200 km daarvan op dit moment geen nadere persoonlijke inspecties nodig zijn. Dat scheelt verschrikkelijk veel werk en geld. Zo zou je deze inspectietechnologie in de toekomst ook kunnen gaan gebruiken voor doelmatig assetbeheer.”
Mensen kijken mee
Bij de inspectie bruggen en viaducten kijkt voorlopig voor de veiligheid altijd nog een medewerker naar de resultaten van de software. Die beoordeelt vervolgens welke schade urgentie heeft. Daarnaast kan een mens ook het grotere plaatje zien. Als over een jaar al vervanging van een brug staat gepland, dan kan het logisch zijn om een kleine schade even te laten zitten.
Informatieanalist Marcel de Lange van Sweco: "We koppelen de AI-resultaten aan een Asset Management System, waarin je het benodigde onderhoud kan registeren, beoordelen en monitoren. Door meerdere inspecties te doen, kunnen we in de gaten houden of scheuren groter worden of niet. Zo kunnen we op basis van data voorspellen hoelang het duurt voor een scheur een risico vormt en dus wanneer onderhoud echt uitgevoerd moet worden."