Clyde Waterfront and Renfrew Riverside swing bridge
De load-out van de Clyde Waterfront and Renfrew Riverside swing bridge voor transport naar Glasgow

Half april is in Krimpen aan den IJssel de daar gebouwde draaibrug Clyde Crossing op transport gezet naar zijn bestemming in Glasgow. De brug zal een nieuwe oeververbinding gaan vormen over de rivier de Clyde bij de Schotse hoofdstad.

De load-out van zo’n enorm object is een monsterklus die grote precisie vergt. Vanwege de lengte en het imposante gewicht van 1600 ton, vereiste deze hijsoperatie de inzet van maar liefst 3 drijvende bokken. Met behulp van SPMT’s is de brug in load-out positie langs de kade gebracht waar vervolgens de 3 Matadors het gewicht overnamen en de brug met uiterste precisie naar het ponton manoeuvreerden. De operatie, uitgevoerd door de samenwerkende bedrijven Sarens, Bonn & Mees, HEBO en Hollandia en Zwijnenburg Shipyard, verliep zeer voorspoedig, evenals de reis naar Schotland. Op 24 april is de brug in Glasgow gearriveerd.

Beelden van de load-out

Beelden van de Schotse zender STV News: aankomst van de brug

Clyde Waterfront and Renfrew Riverside swing bridge

Hollandia Infra en Iemants/Smulders bouwen samen de Clyde Waterfront and Renfrew Riverside swing bridge in opdracht van Graham UK. Deze oeververbinding bestaat uit een architectonische dubbele draaibrug met een totale overspanning van 180 meter. De nieuwe dubbele draaibrug met twee vleugels verbindt de noord- en zuidoever van de rivier tussen de steden Renfrew, Clydebank en Yoker, ongeveer 8 km ten westen van het centrum van Glasgow. Het ontwerp weerspiegelt het maritieme erfgoed van de Clyde: bij het openen en sluiten draaien de verticale masten rond, waardoor ze lijken op de draaiende beweging van kranen die van oudsher de Clyde flankeren.