Verkeerslicht

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen over de slimme verkeerslichten (iVRI’s) die steeds meer worden geïnstalleerd in Nederland. Deze ‘volgverkeerslichten’ maken contact met verkeersapps op de smartphones van weggebruikers. Dat leidt tot privacyrisico’s. De AP heeft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) om actie gevraagd.

In tegenstelling tot verkeersdetectielussen in het wegdek, die ook de verkeersintensiteit meten, verzamelen de slimme stoplichten gegevens van weggebruikers. Dat kan ver gaan; het is mogelijk om complete ritten in kaart te brengen, met inbegrip van datum, tijd en gereden snelheid. Zeker in combinatie met camera’s bij de iVRI’s kunnen de wegbeheerders (Rijksaterstaat, provincies en gemeenten) weggebruikers nauwgezet volgen. ‘Met deze geïndividualiseerde locatiegegevens is het mogelijk om bewegingspatronen in kaart te brengen en, in het verlengde daarvan, personen te identificeren. Dit kan waardevolle informatie zijn voor kwaadwillenden. De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten’ waarschuwt de AP.

Op gespannen voet met AVG

De privacywaakhond stelt dat de overheden waarschijnlijk niet goed over de genoemde risico’s hebben nagedacht. Omdat ook is niet altijd helder met wie de gegenereerde data gedeeld worden en wie verantwoordelijkheid draagt voor de dataverzameling. Daarmee is het de vraag of de iVRI’s wel voldoen aan de Nederlandse privacywetgeving (AVG).

Herhaalde waarschuwing

De AP wees het ministerie van IenW drie jaar geleden al op de privacyrisico’s van iVRI’s. De toezichthouder ziet nog altijd onzorgvuldigheden, terwijl er steeds meer slimme verkeerslichten geplaatst worden. Met die achtergrond trekt de AP dus opnieuw aan de bel bij de minister. Behalve de oproep om te onderzoeken of het ontwerp en gebruik van iVRI’s wel voldoet aan de AVG, doet de AP de aanbeveling in gesprek te gaan met alle wegbeheerders die ze (willen) gebruiken, om ervoor te zorgen dat zij de privacyrisico’s wegnemen.