CO2-Prestatieladder
In 2022 plaatste ProRail ruim 2000 zonnepanelen op Nederlandse stations (foto: ProRail).

Spoorbeheerder ProRail is op de CO2-Prestatieladder van niveau 5 naar 4 gedaald. De voornaamste reden is dat ProRail haar doelstelling voor de uitstoot door eigen (direct en indirect) energieverbruik voor 2022 niet heeft gehaald. De uitstoot in 2022 bedroeg 10,6 kiloton. Het doel voor dat jaar was een maximum uitstoot van 8 kiloton.

Een belangrijke reden is dat ProRail voor 2022 minder groene stroom heeft ingekocht. Met als gevolg dat een deel van het elektriciteitsgebruik grijs was. Daarnaast was 2022 voor de energiemarkt een turbulent jaar, door de start van de oorlog in Oekraïne. Ook liepen sommige energiebesparingsmaatregelen vertraging op, waardoor er minder gereduceerd is dan gepland.

Ambitie gehandhaafd

Mirjam van Velthuizen-Lormans, cfo van ProRail, plaatst een en ander in perspectief: “ProRail heeft een hoge ambitie op gebied van duurzaamheid en daarmee loop je de kans dat je niet altijd je doelen haalt, zoals nu bij CO₂ is gebeurd. Een bedrijf op het hoogste niveau van de ladder wordt daar wel op beoordeeld. Dit is dan ook een les, maar ProRail handhaaft haar ambitie om in 2030 55 procent minder CO₂ uit te stoten dan in 2015. De komende jaren gaan we verder met het realiseren van energiebesparing en CO2-reductie.”

Maatregelen

Er werden over 2022 ook wel degelijk positieve cijfers genoteerd. Zo blijkt uit de daling van de scope 1-emissies (met 1,3 kton) dat ProRail ook maatregelen neemt die effect sorteren. Scope 1-emissies omvatten directe emissies van bronnen die het bedrijf in eigendom of onder beheer heeft. Het is traditioneel de grootste uitstootbron. De daling komt onder meer doordat ProRail gasgestookte wisselverwarming ombouwde naar elektrische wisselverwarming, en door het saneren van wissels.

Meer duurzame opwekking

Ook bij stations realiseerde ProRail een forse besparing: de CO2-emissies zijn daar gehalveerd ten opzichte van 2021. Dit komt met name door maatregelen als isoleren, minder verwarmen en beter meten. Verder is het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit op eigen assets in 2022 toegenomen tot 1,6 miljoen kWh. Volgens de spoorbeheerder zal dit de komende jaren verder toenemen door projecten als zonnepanelen op fietsenstallingen en geluidsschermen. Door het nemen van nieuwe maatregelen en het uitvoeren van de vertraagde maatregelen, denkt ProRail haar ambitie in de komende jaren te kunnen realiseren.