Verkeersbrug Dordrecht
De Verkeersbrug Dordrecht, die Dordrecht en Zwijndrecht verbindt over de Oude Maas | Foto RTV Dordrecht/Corrado Francke

Vanaf 16 januari 2024 geldt op de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht een tijdelijke gewichtsbeperking voor vrachtverkeer. Aanleiding daarvoor is dat in nokken van de brug betonschade en roest is ontstaan. Tevens plaatst Rijkswaterstaat binnenkort een constructie om het toeleidende viaduct aan de Dordtse kant van de brug te ondersteunen. Als de ondersteunende constructie is geplaatst kan de gewichtsbeperking weer vervallen. Vooralsnog lijkt de beperking maximaal een half jaar te zullen duren.

De verkeersbrug aan de noordkant van Dordrecht loopt over de Oude Maas en verbindt de stad sinds 1939 met Zwijndrecht. De brug is van Rijkswaterstaat, maar de weg eroverheen is van de gemeente Dordrecht. De brug staat op de rol voor renovatie in 2027; het is nog niet duidelijk of die planning aangepast moet worden.

Extra ondersteuning

Het wegdek steunt op twee plaatsen op nokken die op de pijlers van de brug zijn aangebracht. Zo’n nok is gemaakt om het gewicht van het wegdek over te brengen op de pijlers, waar deze schuin of wat verder uit elkaar staan. Uit recente inspectie is gebleken dat in die nokken betonschade en roest is ontstaan. De constructieve veiligheid van de nokken voldoet niet meer.

Vanwege de veiligheid van het viaduct van de brug mag hij voorlopig niet gebruikt worden door voertuigen van meer dan 20 ton. Bussen en hulpdiensten zitten onder dat gewicht van 20 ton en ondervinden dus geen hinder van de gewichtsbeperking. Het zware vrachtverkeer moet omrijden via de A16. Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een gering aantal wagens, zo’n vijftig per dag. De omrijtijd is ook beperkt: naar schatting vijf tot tien minuten.