Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat verhoogt het rijksbudget voor de verbreding van de A50 tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven tot 435 miljoen euro. Dat is 365 miljoen meer dan het bedrag dat oorspronkelijk was geraamd. De minister haalt het geld uit het Woningbouwmiddelenbudget dat was vrijgemaakt in het Regeerakkoord Rutte III. Dat maakt de minister bekend in een Kamerbrief van 30 oktober.
‘De verkeersproblemen op de A50-corridor Nijmegen – Eindhoven zijn fors en nemen de komende jaren verder toe’, schrijft de minister in de Kamerbrief. ‘De druk op de A50 neemt als gevolg van economische groei en woningbouwontwikkelingen in de regio de komende jaren verder toe. Hoge verkeersintensiteiten en onvoldoende capaciteit op het hoofdwegennet hebben gevolgen voor de doorstroming, bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid en woningbouw in Gelderland en Noord-Brabant.’
Ontwerp-Voorkeursbeslissing
Het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant onderzochten daarom samen welke werkzaamheden de doorstroming kunnen verbeteren. De partijen zijn het eens geworden over een plan van aanpak. Deze zogeheten ‘Ontwerp-Voorkeursbeslissing’ kost volgens de minister naar verwachting 365 miljoen euro meer dan de 75 miljoen euro die in 2020 voor het project werd geraamd. De minister heeft besloten om het geld beschikbaar te maken, maakt hij in de kamerbrief bekend.
Complexer en ingrijpender
‘De kostentoename is zeer fors’, schrijft de minister, ‘maar gezien het belang van dit project, ook voor de Nederlandse economie, heb ik gezamenlijk met de regionale partners besloten toch het benodigde budget toe te voegen aan het projectbudget.’ De sterke toename van de geraamde kosten is volgens de minister door meerdere factoren beïnvloed. Zo is gebleken dat de voorziene aanpassingen aan de infrastructuur complexer en ingrijpender zijn dan in eerste instantie leek.
Verbreding en nieuwe kunstwerken
Het plan is om de volledige A50 tussen de knooppunten Ewijk en Paalgraven te laten verbreden met een extra rijstrook in beide richtingen. Voor het langzaam verkeer komt er een nieuwe brug aan de Niftrikse zijde van de A50, met een aparte strook voor landbouwverkeer en een aparte strook voor fietsers. Verder wordt het viaduct over de spoorlijn Tilburg-Nijmegen vervangen, zodat de uitbreiding naar 2×3 rijstroken mogelijk is (zowel in zuidelijke als noordelijke rijrichting). Dat is niet het enige kunstwerk dat wordt vervangen. Ook zes kunstwerken over de A50 worden vernieuwd: Schaijkseweg, Hamstraat, Berghemseweg, Hernenseweg, Rijsvenseweg, Klapperstraat. En ten slotte komen er een nieuwe rotonde, verbredingen van lokale wegdelen en de aanleg van extra parkeerplaatsen en verzorgingsplaatsen.