ERTMS-uitrol bereikt mijlpaal in traject Kijfhoek – België

ERTMS-uitrol

De ERTMS-uitrol heeft een eerste mijlpaal bereikt. Een consortium van samenwerkende ingenieursbureaus heeft onlangs het conceptontwerp opgeleverd voor het traject van Kijfhoek naar de Belgische grens. Technisch Integraal Systeemontwerp uitgewerkt. In dit project werken Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV samen. ProRail is opdrachtgever.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) is de Europese standaard voor treinbeveiliging en verkeersmanagement. De ERTMS-systeemsprong vergroot de veiligheid en interoperabiliteit, maar daarnaast ook op capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid. Op termijn zorgt ERTMS ervoor dat er met één treinbeveiligingssysteem binnen Europa kan worden gereden. De uitrol ervan in heel Nederland is een gigantisch project, dat tot 2040 duurt. De ervaringen in de huidige startfase zijn belangrijke leermateriaal voor latere projecten. Over vijf jaar moeten de eerste treinen op het traject Kijfhoek-Belgische grens onder ERTMS rijden.

Samenwerking

De recente oplevering is het resultaat van samenwerking in het afgelopen jaar. Die betreft niet alleen treinbeveiliging, maar ook technische implementatievraagstukken als het voedingssysteem en verbindingen. Daarnaast gaat het om zaken als ecologie, vergunningen, duurzaamheid, verkeersanalyses, project- en programmamanagement.

Alle partners tonen zich tevreden over de samenwerking en het bereikte resultaat. Movares: “Ook de komende jaren zijn de uitdagingen groot en zullen we samen veel nieuwe ERTMS-specifieke kennis en ervaringen opdoen, ook met de leverancier van het central safety system.” Opdrachtgever ProRail: “Dit belooft veel goeds voor het vervolg, nu op weg naar de samenwerking met de CSS-leverancier en het aanbestedingsdossier voor de aannemer.”