Bouwcombinatie Nieuw-Zuid gaat ov-terminal Amsterdam Zuid bouwen

ov-terminal Amsterdam Zuid artists impression van de toekomstige terminal; luchtbeeld
De toekomstige ov-terminal Amsterdam Zuid, hier gezin vanaf de Brittenpassage, komt over de verbrede A10 te liggen

Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Mobilis, Boskalis, Van Gelder) krijgt de opdracht voor de bouw van de ov-terminal Amsterdam Zuid. Donderdag 26 augustus hebben de betrokken partijen hun handtekening gezet onder het eerste deel van de overeenkomst.

Het contract omvat de bouw van een nieuwe ondergrondse passage en de verbreding van de bestaande ondergrondse passage van station Amsterdam Zuid. De ov-terminal voorziet daarmee in de opvang van het groeiende aantal reizigers. Het hoogwaardig vervoersknooppunt krijgt internationale allure. Trein, metro, tram en bus komen samenkomen en zijn ingepast in de Zuidas: dat is het vooruitzicht voor station Amsterdam Zuid. Bijzonder aan deze opdracht is dat het is opgesplitst in twee delen uiteenvalt: de bouw van de tweede stationspassage en de vernieuwing van de huidige passage.

Zuidasdok verbreedt de A10-Zuid van acht naar twaalf rijstroken. In het centrum van Zuidas wordt de snelweg onder de grond gebracht. Zo komt er ruimte voor het totaal vernieuwde station Amsterdam Zuid. Daardoor kan dit station zich ontwikkelen tot een comfortabel en hoogwaardig internationaal vervoersknooppunt.

Twee-fasen-aanpak

Bij de opdracht voor de ov-terminal Amsterdam Zuid wordt een zogenoemd twee-fasen-aanpak toegepast. Voordat de bouwfase begint, bepalen de opdrachtgever en de bouwcombinatie het uitvoeringsplan, de risico’s en definitieve contractsom. Dat gebeurt op basis van het definitief ontwerp van Zuidasdok. Als daarover begin volgend jaar overeenstemming is, volgt fase twee voor de daadwerkelijke uitvoering. Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland.

De uitvoerende werkzaamheden van Nieuw-Zuid zullen naar verwachting in juli 2022 beginnen. De oplevering van de tweede stationspassage, de zogenoemde Brittenpassage, is uiterlijk in 2027 voorzien.

Betrokken partijen

De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn: het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. De uitvoerende organisaties voor Zuidasdok zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam; samen vormen zij de projectorganisatie Zuidasdok. Het bouwconsortium Nieuw-Zuid bestaat uit TBI-onderneming Mobilis, Boskalis en Aannemingsmaatschappij Van Gelder.

Remco Hoeboer, directeur Mobilis, “Wij zijn enthousiast over dit project met een 2-fasen-aanpak. Dit stelt ons in staat om de risico’s te doorgronden voordat we met de uitvoering starten. Wij zijn ervan overtuigd dat deze werkwijze zal bijdragen aan een constructieve samenwerking en een beheerste uitvoering.”