Van den Herik Sliedrecht voert werkzaamheden uit in tijdelijke damwandkuipen van het Julianakanaal (foto: Rijkswaterstaat).

Het verdiepen en verbreden van het Julianakanaal tussen Berg en Obbicht is door Rijkswaterstaat gegund aan Van den Herik Sliedrecht. Het kanaal krijgt op dit circa drie kilometer lange traject een nieuwe waterremmende bodemlaag en beschermingslaag en de oostelijke oever en de ernaast gelegen dijk worden gedeeltelijk verplaatst. Tijdens de werkzaamheden kan de scheepvaart doorgaan.

Van den Herik voert de werkzaamheden in tijdelijke damwandkuipen uit. Zo kan droog gewerkt worden. Bijkomende werkzaamheden zijn het plaatsen van bomen en het verharden van een weg.

De Vries & Van de Wiel van project gehaald
Het werk tussen Berg en Obbicht was onderdeel van de opdracht die Rijkswaterstaat in 2013 verleende voor verruiming van het Julianakanaal van Limmel tot aan Maasbracht. Dat werk was gegund aan Deme-dochter De Vries & Van de Wiel, maar die aannemer kwam in 2018 in opspraak, onder meer doordat hij de allergoedkoopste en minst betrouwbare variant bentonietmatten zou hebben toegepast. Rijkswaterstaat besloot daarom de realisatie van het werk tussen Berg en Obbicht opnieuw aan te besteden en deze aanbestedingsprocedure is nu afgerond. Van den Herik Sliedrecht scoort volgens Rijkswaterstaat het hoogst op ‘beste prijs-kwaliteitverhouding’. De aannemer start binnenkort met de voorbereiding van de werkzaamheden en de uitvoering start na de zomer.

Onderdeel van programma Maasroute
Het project Verruiming Julianakanaal Berg-Obbicht is onderdeel van het programma Maasroute. Dit programma omvat een groot aantal maatregelen om de Maas en het Julianakanaal geschikt te maken voor grotere binnenvaartschepen. Het merendeel van deze maatregelen is inmiddels al uitgevoerd. Het totale programma Maasroute moet in 2023 zijn afgerond. Vanaf 2024 kunnen schepen van 190 m lang, 11,4 m breed en met een diepgang van 3,5 m over de Maas en het Julianakanaal van en naar België en Duitsland varen.