Afsluitdijk
Afsluitdijk

Vier aannemers gaan de komende vier jaar in opdracht van Rijkswaterstaat het variabele onderhoud aan het ‘natte areaal’ in het IJsselmeer en Amsterdam-Rijnkanaal uitvoeren. Dura Vermeer en Spie Nederland gaan voor het perceel Noord aan de slag en voor Zuid start de combinatie BAM Infra Nederland/Van den Herik. De opdracht bedraagt 33 miljoen euro: 18 miljoen euro voor het perceel Noord en 15 miljoen euro voor het perceel Zuid.

Door Redactie Waterforum

Op het perceel Noord gaat het om de bruggen en sluizen in het IJsselmeergebied, zoals de bruggen van de Afsluitdijk, de Ramspolbrug en de Houtribsluizen. Perceel Zuid omvat de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, waaronder de Prinses Irenesluis.

Dura Vermeer

Dura Vermeer gaat voor de eerste opdracht aan de slag met het levensverlengend onderhoud van de draaibruggen van de Afsluitdijk. Het gaat onder andere om het vervangen van remmen, aanpassen van stootblokken en draagsysteem, aanpassen van het brugdek en een software-aanpassing om de draaibeweging soepeler te laten verlopen.

Onderhoudswerkzaamheden

BAM Infra Nederland/Van den Herik start in april met onderhoudswerkzaamheden in perceel Zuid. Hierbij gaat het om de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, waaronder de Prinses Irenesluis.

De onderhoudswerkzaamheden bestaan uit conservering tegen roestvorming en betonherstel bij bruggen en sluizen, schadeherstel aan sluisdeuren, het vernieuwen van elektronische en hydraulische systemen, het updaten van de cybersecurity van bruggen en het vervangen van camerasystemen en verlichting.

Het Amsterdam-Rijnkanaal is één van de drukst bevaren kanalen in de wereld en een belangrijke doorvoerroute tussen ’t IJ in Amsterdam en het Ruhrgebied in Duitsland. Om ervoor te zorgen dat deze verbinding goed bevaarbaar blijft, is onderhoud aan de bruggen en sluizen noodzakelijk.

Flexibele raamovereenkomst

Bij de gunning van het variabel onderhoud koos Rijkswaterstaat voor een meer flexibele raamovereenkomst. Dat moet ertoe leiden dat specifieke opdrachten voor variabel onderhoud op tijd en soepel voorbereid en uitgevoerd worden.

‘Wij zijn een voorstander van deze contractvorm, omdat dit een positief effect heeft op de voorbereiding- en uitvoeringstijd van een project”, zegt Peter Minnema, manager commercie bij BAM Infra Nederland in een persbericht. “Ook vergroten we zo de kwaliteit en efficiëntie van onze werkzaamheden. En worden de beschikbare capaciteit en het vakmanschap van Rijkswaterstaat, BAM en Van den Herik bij elkaar gebracht.’