Station Groningen werkzaamheden Spoorzone
Station Groningen ondergaat een grootschalige renovatie en uitbreiding. Foto Spoorzone Groningen

De buitendienststelling van het treinstation Groningen dit voorjaar gaat langer duren dan de geplande 51 dagen. Dat bevestigde ProRail op 5 februari. Dat betekent dat reizigers uit Groningen en een deel van Friesland meerdere maanden niet met de trein naar andere delen van het land kunnen reizen. Hoe lang het station uit de dienstregeling blijft is nog niet bekend.

 

De buitendienststelling van station Groningen zat al in de planning van 17 mei tot 7 juli. Dat heeft te maken met het project Spoorzone Groningen, een grootschalige ombouw en renovatie van het stationsgebied. Ook het station zelf krijgt een belangrijke upgrade. Het vernieuwde station Groningen zal uiteindelijk bestaan uit vier perronpleinen met zeven sporen. Dat maakt het mogelijk dat meer treinen te ontvangen. Het station verandert van hoofdzakelijk kopstation een doorgaand station, wat betere verbindingen mogelijk maakt voor de treintrajecten van Arriva.

Vertraging

Het werk van het project Spoorzone Groningen is al lange tijd aan de gang. Dit voorjaar staat de vernieuwing van perrons en aansluiting van de nieuw gelegde sporen naar Leeuwarden, Delfzijl/Eemshaven en station Europapark in de planning. Bij die werkzaamheden is treinverkeer niet mogelijk. Aannemer Strukton heeft echter aangegeven dat de periode van 51 dagen die daarvoor stond onvoldoende is. Als oorzaken van de vertraging noemt ProRail het personeelstekort bij de aannemer en de complexiteit van het werk aan de perronkappen.

De startdatum 17 mei blijft vooralsnog gehandhaafd. ProRail meldt achter de schermen aan een nieuwe planning te werken, samen met de aannemer en de vervoerders. Er is nog geen duidelijkheid over de duur van de buitendienststelling. Ook is nog onbekend of de stremming gedurende de hele verlengde periode zal gelden voor alle richtingen.

Verzakking herstellen

De verlengde buitendienststelling heeft ook een positieve kant. Dit is een ongedachte kans om de verzakkingen definitief te herstellen die in november 2024 ontstonden bij de Esperantotunnel, vlakbij station Europapark. Daar verzakte het spoor door een probleem bij de aanleg van een fietstunnel.

Hinder

ProRail betreurt de langere buitendienststelling en zegt te ‘balen van de extra hinder voor de reiziger en de omgeving’. NS zet vervangend busvervoer in.